- Inzerce -

Černý tesák a ne zas tak špinavé kytary

Kytarista Miloš Dolinský, známý třeba z kapely Zapomělsem, vydal v září 2023 první dlouhohrající album svého sólového projektu Černý tesák.

Instrumentální kytarová deska byla dle autorových slov „inspirována postupy elektronických interpretů, jako jsou Burial nebo Boards of Canada”. Inspirace se projevuje mimo jiné absencí různých feelingových klišé, o která jinak většinou nebývá u kytarových nahrávek nouze. V něčem Zůstaň připomene tvorbu loni zesnulého majstra Manuela Göttschinga, jeho nálada je však celkově mnohem uměřenější a například skladba Srdce může svou atmosférou připomenout dokonce i sólové desky Oty Petřiny z 80. let. Miloš Dolinský servíruje posluchači přesnou hru s decentním ruchovým kořením v podobě různých drobných kytarových pazvuků, často se zde ozývají flažolety a občas se zvuk rozpouští v efektových procesorech, ale nikdy až do totálního vymazání zdroje nebo do hlukových erupcí. Přestože je album Zůstaň poklidné, s dynamikou se na něm bohatě pracuje.

Velmi cenným příspěvkem právě k dynamice, ale i celkovému zvuku jsou bicí Zdeňka Jurčíka (Kafka Band, Priessnitz). Občasné vstupy vtipných terénních nahrávek jsou osvěžující, je ale škoda, že tato poloha na desce nedostala trochu více prostoru a nestala se z drobného ozvláštnění samostatnou vrstvou. Kromě vtipně glosujícího bodrého muže ze skladby 332 se zde ještě ozývají zvuky rádia nebo šeptající hlas, to vše ale vždy způsobně udělá místo kytaře a včas vyklidí pole.

Anotace alba slibuje „špinavé kytary”, mám ale dojem, že jsou zašpiněné spíš jen velmi decentně. Špíny by celá deska unesla mnohem víc, nejen ve zvuku kytar, ale i v celkovém mixu. Nejšpinavější nebo snad nejstrašidelnější je skladba Stromy. Nakřáple domácí zvuk se asi nejvíc projeví v úvodu skladby Montana, kde je sice slyšet nějaký ten šum, ten ale dodá celku jen lehce pikantní příchuť a brzy se ztratí v elektronických zvucích.

Mixáž desky si Miloš Dolinský obstaral sám a údajně se jedná o jeho první mix; dával jej pří dohromady mezi studováním zvukařských tutoriálů. To je celkem obdivuhodný výkon, který nakonec ještě stvrdil jako vždy vynikající mastering Tomáše Karáska ze studia Gargle and Expel.

Výsledkem je výborná, sebevědomá a skvěle znějící deska, jakých na české scéně moc nemáme. K poslechu je coby digitální download na Bandcampu či Spotify.

Černý tesák: Zůstaň
vlastní náklad


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby