- Inzerce -

Clifford Torus

Nejčerstvější titul na netlabelu Audition Records potěší především příznivce větších decibelů. Duo Clifford Torus tvoří norský bubeník Anders Hana známý z úderných sestav MoHa! či Ultralyd společně s anglickým kytaristou žijícím v Berlíně, Leonem T. Barnettem, jenž je pod pseudonymem Horacio Pollard vyhlášený jako spontánní hlukový umělec vybavený při živých performancích “pouze” mikrofonem a monstrózní kytarovou aparaturou.

Na počátku letošního roku se tito dva radikálové sešli v Berlíně, během tří měsíců hledali nejvhodnější společný výraz a natáčeli a natáčeli. Nakonec se jako ideální ukázalo osazení bicí soupravy i kytary kontaktními mikrofony a s ním spojená práce s efekty a amplifikací. Řvavé hlasy jsou pak vlastně logickým průvodním jevem energické zábavy s nástroji. Vzniklo tak album, pro něž se zatím nenašel vydavatel a aktuální EP na Audition Records vlastně na tuto skutečnost veřejně upozorňuje.

Mezi otřepaná klišé rockových publicistů patří také spojení “řinčivé kytary”. To je dnes využíváno i ve spojení s tak krotkou hudební produkcí, že běžný čtenář rockových periodik mohl už zapomenout, jak surově může ve skutečnosti kytara znít. Clifford Torus v tomto ohledu umí snadno osvěžit paměť a přidat informaci, že s méně tradičními přístupy ke snímání nástrojů lze dosáhnout ještě surovějšího zvuku. Po kratší ruchové meditaci se hned první track nazvaný Scrambled Pelican Fetus rozdivočí v extatickou oslavu zvukové špinavosti a zkreslení. Není ani třeba dodávat, že při virtuozitě a schopnosti téměř okamžité interakce při improvizaci je výsledná hudba daleko od možného zařazení do škatulek typu hardcore, v (poly)rytmice je ostatně cítit i jazzový přístup. Hra tohoto dua velice nakažlivě šíří entuziasmus pro dělání toho správného hluku společně se správnými lidmi.

Po dalších třech obdobných vypalovačkách, které se však už narozdíl od té první nezdržují s tak pomalým startem, přicházejí ještě dvě bonusové nahrávky ze sólové produkce Leona Barnetta alias Horacio Pollard. Reminiscence na triphop vzešlá z přemíry zkreslení i krátká ukázka z expresivní a proměnlivé kompozice Laybar osvětlují důvody i pro nyní čerstvý sedmipalcový split Barnetta s duem MoHa!. Nahrávka je ke stažení zde, roztomilý videoklip stojí také za shlédnutí.





faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.