- Inzerce -

Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki’s 3rd Symphony)

Sotva jsem se před pár týdny zmínil o slavném osudu Třetí symfonie Henryka Góreckého, už je tu nový důkaz vlivu, jaký tato skladba čtyřicet let po svém vzniku má. Dlouhatánsky plynoucí orchestrální vlna s třešničkou tklivého zpěvu na vrchu upozornila jistě spoustu posluchačů na existenci soudobé vážné hudby a na fakt, že v ní lze najít přístupná díla. Zároveň ale dala alibi mnoha tvůrcům kýče – stačí být dostatečně smutní a jste umělci. Nikterak nechci snižovat krásu Třetí symfonie, sám se jí rád nechávám roztesknit. Jen si myslím, že je těžké po Góreckém balancovat na hraně mezi steskem a cukrkandlem.

Saxofonista Colin Stetson se rozhodl tuto hranu otestovat odvážně a Góreckého symfonii natočil celou, prakticky notu po notě, v novém zvuku. Ke svým dechovým nástrojům zahrnujícím kromě saxofonů i kontrabasový klarinet přizval saxofonisty Dana Bennetta a Matta Baudera, violoncellistky Gydu Valtysdottir a Rebeccu Foon, kytaristy Greye McMurraye a Ryana Ferreiru, klávesisty Justina Waltera a Shahzada Ismailyho a bubeníka Grega Foxe. Na housle hraje Sarah Neufeld z Arcade Fire, s níž Stetson minulý rok vydal desku Never Were The Way She Was a pěveckých partů se chopila mezzosopranistka Megan Stetson.

Ten, kdo Góreckého originál zná, může porovnávat, jak Stetson naplní připravenou formu: především co si počne s dlouhou gradací půlhodinové první věty, na jejímž vrcholu se přidává zpěv. A je třeba přiznat, že úvod je působivý: hluboké smyčce nahrazuje kontrabasklarinet, jehož mohutné výdechy rozvibrovávají okolí i hlavu posluchače. Ve chvíli, kdy se do věci vloží zpěvačka, ocitáme se najednou až příliš blízko originálu, začínáme srovnávat a napadá nás, že toho vibráta je nějak moc a další rušivé myšlenky. A to lze říci i o nahrávce vcelku: tam, kde se od předlohy vzdaluje, je většinou zajímavější, ať to jsou pasáže, v nichž dominují dechy, nebo post-metalové vlny se zkreslenými kytarami, bicími a elektronikou. Tam, kde vyplují do popředí smyčce a zpěv, zasteskne se mi po původní verzi.

Stetsonův Smutek není kýč a má zajímavé pasáže, ale odhaluje úskalí podobných poct velkým vzorům. Říci hudbou, že mě nějaká jiná hudba ovlivnila, a být přitom ještě navíc zajímavý, není snadné. Colinu Stetsonovi se to povedlo zčásti.

Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki’s 3rd Symphony)
52Hz (colinstetson.bandcamp.com)


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.