- Inzerce -

Collection Of The Late Howell Bend: Beasts For While; Rory Hinchey/Collection Of The Late Howell Bend: Shape Is Nature/Long Fields

Ownnes (www.ownnes.org)

Dva nejnovější tituly torontského vydavatelství Ownnes vyšly na 11“, resp. 12“ vinylu a velikosti nosičů jsou zároveň katalogovými čísly. Collection Of The Late Howell Bend je hudební projekt, vzniknuvší coby součást Auk Theatre, „hlučného“ experimentálního divadla, které bylo v  jedné recenzi charakterizováno jako „setkání Pipi Dlouhé punčochy s  Throbbing Gristle“. Postupem času z Collection vznikla automní personálně proměnlivá skupina kolem ústřední postavy Irene Moon. Album Beasts For While vznikalo v letech 2008–2009 v Tallahassee na Floridě a  je výsledkem spolupráce Moon s Krysten Davis a Chantelle Dorsey. Ve čtyřech skladbách se rozeznívá málo slyšitelné hudební vábení. Písně jsou založené na velmi jednoduchých motivech klávesových nástrojů, které se postupně decentně obalují jak organickou, tak syntetickou zvukovou matérií. Na tomto sonickém půdorysu se vlní uhrančivý dvojhlas Krysten Davis a Irene Moon, dokonalým způsobem kombinující naléhavost s  lhostejností. „One two three four five six seven eight…“, tempo je líně neměnné a evokuje snově zastřený průvod do neurčitých končin, pochod, na jehož konci může čekat smrt, jež je ale v dekadentním nasvícení tolik přitažlivá. V písní Haha se zpívá o „andělích, kteří tě doprovázejí“ – hlasům se nedá odolat, a tak se potkáme na konci cesty s dvěma krvácejícími rankami na krku. „How blue, how true…“

Collection Of The Later Howell Bend okupuje jednu stranu i na dalším vinylu Ownnes, tentokrát ve složení Irene Moon (piano), Rory Hinchey (harmonium) a Alison Corbett (housle), a pětice instrumentálních skladeb (mezi nimi i verze Dominated By Splendor z Beasts For While) působí v  porovnání s předchozím počinem jako kolekce vyřazených tracků. Vyznačují se samoúčelnou krásou, kterou je opravdu těžké snést. Absence zpěvu je pro ně, zdá se, klíčová, protože jakýkoli lidský prvek by tuto nelidskou krásu pravděpodobně okamžitě rozložil. Podobnou nesnesitelností se vyznačuje i Rory Hinchey se svými sedmi sólovými tracky na straně A  (hostuje tu mimochodem i Alison Corbett). V jeho (rovněž pouze intrumentální) tvorbě je však i něco, co v lehce působících skladbách Collection nenajdeme: křečovitost a vnucující se násilí; jako by se na nádherné obrazy promítaly ty nejhorší věci, které lidstvo v historii potkaly. Vrcholem jsou dvě poslední skladby: The Listener, kde se kolem sugestivního opakujícího se klávesového motivu ovíjejí pronikavé frekvenčně proměnlivé elektronické ruchy, a extrémně monotónní Thank You, Ahead Of Time jakožto závěrečná apoteóza zarputilosti. Zvláštní, jak se někdy těžko hledají přístupové cesty k něčemu, co se zdá být úplně na dosah…


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.