- Inzerce -

Crank Sturgeon: Jsem na rybách

Noiseoví hudebníci se skrývají hluboko pod povrchem jakékoli komerčně viditelné hudební scény a jsou daleci vytváření čehokoliv, co by většina lidí označila slovem hudba. Jsou zvukovými pionýry tohoto století prosévající suť současných technologií hledajíce jakýkoli prostředek k vyluzování zvuku. Noise čerpá inspiraci od futuristů i Fluxu, od konkrétní i soudobé elektronické hudby i od vnějších hranic rocku, drancuje zvukové umění celého dvacátého století a navazuje tam, kde skončily punk a industrial. Pokud jde o zvukové novátorství, je snad ještě radikálněji kreativní než žírné lány postjazzové free improvizace, zčásti i proto, že většina noiserů nejsou hudebníci, takže konvence a hranice hry na nástroje není třeba překonávat a lze je i dočista ignorovat. Zvuky jsou využívány pro to, čím jsou, nikoliv pro to, čím by měly být. Noise je stále v nejlepším smyslu experimentální a většinou výrazně založen na improvizaci, často využívá i širokého spektra kompozičních a organizačních strategií – bez tradic a dogmat, tak, že nezůstává kámen na kameni. A v praxi se jedná o přímou návaznost na DIY mentalitu osmdesátých let: prostě vlez do auta a jeď kamkoliv, kde se dá hrát. V USA i Evropě existuje obrovská síť skrytých míst, kde lze hrát, rozprotřená mezi všemi většími městy i zchátralými městysy mezi nimi. Odměnou je trocha peněz na benzín, jídlo u non stop „hladového okýnka“, špinavý gauč k přespání a pocit pospolitosti.

Crank Sturgeon se v rozsáhlém, tmavém, extrémně aktivním a rozpínajícím se americkém hlukovém podsvětí těší pověsti respektovaného novátora. Je to ostřílený toulavý pes – už dvacet let bez přestávky cestuje po nejrůznějších štacích noiseového světa a odehrál již stovky vystoupení ve všech myslitelných prostředích. Obchody s deskami, univerzitní rádia, kostely, drůbeží farmy, pizzerie, galerie, obýváky, squaty a pochopielně i bezpočet zasraných rockových klubů. Pracuje se vším možným a nutným, při hraní používá hlas, amplifikované hračky, kytary a terénní nahrávky i třeba lepicí pásku a další předměty, které jsou zrovna k dispozici. Přednedávnem při svých vystoupeních začal používat smartphone. Nahrává a filmuje akci, aby ji okamžitě proměnil ve výchozí materiál použitý na témž vystoupení – na tomto procesu je zajímavé, že využívá technologii víceméně k tomu, k čemu je určena, což je do jisté míry v protikladu k obvyklé noiseové tendenci dočista změnit funkci toho kterého předmětu denní potřeby. Především je Sturgeon ale mistrem práce s kontaktními mikrofony, s jejichž pomocí vytváří vše od delikátních kovových rezonancí a dunění po zvukové stěny potenciálně brutální, přitom však vrstevnaté a pozorně odměřované distorze. Je výrazně ovlivněn dada, konceptuálním uměním a teatrálními kapelami typu Residents a jeho vystoupení jsou zdánlivě nahodilé, ve skutečnosti ale nanejvýš soustředěné a detailně připravené performance, které baví a přitom šíří smrtící dávky zvukového chaosu. Kostýmy z papundeklu pomalovaného fosforovými barvami a pospojované podovnými hadičkami a trubičkami se střídají s absurdními okamžiky účasti publika. Výsledkem je intenzivní surreálná atmosféra. „Magie! Pšššt! MAGIE!!,“ říká Crank.

Jako mnoha dalších noiserů i Sturgeon pracuje na mnoha polích mimo oblast zvuku. Sám natáčí filmy a vytváří instalace a kromě toho spolupracuje s mnoha dalšími umělci. A samozřejmě nahrává – je neuvěřitelně plodný a objevil se na stovkých nahrávek vydaných na nejrůznějších formátech. Mnohé z nich jsou sólová CDr a kazety s ručně vytvořenými obaly v nejlepším duchu tradice DIY. Objevil se ale i na téměř všech malých labelech, na které si dokážete vzpomenout – sólově, v malých sestavách i na zdánlivě nekonečné řadě kompilací a split singlů. Jeho dlouholeté spojení s legendární značkou RRRecords se datuje od poloviny devadesátých let a sehrálo významnou úlohu při budování Crankovy současné reputace – a navíc jsou díky této značce některé Crankovy tituly stále dostupné, což je na scéně, v jejímž rámci je dokumentace často efemérní, neobvyklým luxusem. V současné době je Crank Sturgeon na svém druhém letošním evropském turné – to první se konalo v červnu a červenci.

V úterý 4. listopadu vystoupí v rámci Wakushoppu ve vršovickém Cafe v lese. (Krymská 12, 20:00, vstup zdarma)

 

Hudba: https://cranksturgeon.bandcamp.com

Film: https://www.cranksturgeon.com/claclll.mov

 

Vynálezce:

 

Překlad: Petr Ferenc


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.