Noiseoví hudebníci se skrývají hluboko pod povrchem jakékoli komerčně viditelné hudební scény a jsou daleci vytváření čehokoliv, co by většina lidí označila slovem hudba. Jsou zvukovými pionýry tohoto století prosévající suť současných technologií hledajíce jakýkoli prostředek k vyluzování zvuku. Noise čerpá inspiraci od futuristů i Fluxu, od konkrétní i soudobé elektronické hudby i od vnějších hranic rocku, drancuje zvukové umění celého dvacátého století a navazuje tam, kde skončily punk a industrial. Pokud jde o zvukové novátorství, je snad ještě radikálněji kreativní než žírné lány postjazzové free improvizace, zčásti i proto, že většina noiserů nejsou hudebníci, takže konvence a hranice hry na nástroje není třeba překonávat a lze je i dočista ignorovat. Zvuky jsou využívány pro to, čím jsou, nikoliv pro to, čím by měly být. Noise je stále v nejlepším smyslu experimentální a většinou výrazně založen na improvizaci, často využívá i širokého spektra kompozičních a organizačních strategií – bez tradic a dogmat, tak, že nezůstává kámen na kameni. A v praxi se jedná o přímou návaznost na DIY mentalitu osmdesátých let: prostě vlez do auta a jeď kamkoliv, kde se dá hrát. V USA i Evropě existuje obrovská síť skrytých míst, kde lze hrát, rozprotřená mezi všemi většími městy i zchátralými městysy mezi nimi. Odměnou je trocha peněz na benzín, jídlo u non stop „hladového okýnka“, špinavý gauč k přespání a pocit pospolitosti.
Crank Sturgeon se v rozsáhlém, tmavém, extrémně aktivním a rozpínajícím se americkém hlukovém podsvětí těší pověsti respektovaného novátora. Je to ostřílený toulavý pes – už dvacet let bez přestávky cestuje po nejrůznějších štacích noiseového světa a odehrál již stovky vystoupení ve všech myslitelných prostředích. Obchody s deskami, univerzitní rádia, kostely, drůbeží farmy, pizzerie, galerie, obýváky, squaty a pochopielně i bezpočet zasraných rockových klubů. Pracuje se vším možným a nutným, při hraní používá hlas, amplifikované hračky, kytary a terénní nahrávky i třeba lepicí pásku a další předměty, které jsou zrovna k dispozici. Přednedávnem při svých vystoupeních začal používat smartphone. Nahrává a filmuje akci, aby ji okamžitě proměnil ve výchozí materiál použitý na témž vystoupení – na tomto procesu je zajímavé, že využívá technologii víceméně k tomu, k čemu je určena, což je do jisté míry v protikladu k obvyklé noiseové tendenci dočista změnit funkci toho kterého předmětu denní potřeby. Především je Sturgeon ale mistrem práce s kontaktními mikrofony, s jejichž pomocí vytváří vše od delikátních kovových rezonancí a dunění po zvukové stěny potenciálně brutální, přitom však vrstevnaté a pozorně odměřované distorze. Je výrazně ovlivněn dada, konceptuálním uměním a teatrálními kapelami typu Residents a jeho vystoupení jsou zdánlivě nahodilé, ve skutečnosti ale nanejvýš soustředěné a detailně připravené performance, které baví a přitom šíří smrtící dávky zvukového chaosu. Kostýmy z papundeklu pomalovaného fosforovými barvami a pospojované podovnými hadičkami a trubičkami se střídají s absurdními okamžiky účasti publika. Výsledkem je intenzivní surreálná atmosféra. „Magie! Pšššt! MAGIE!!,“ říká Crank.
Jako mnoha dalších noiserů i Sturgeon pracuje na mnoha polích mimo oblast zvuku. Sám natáčí filmy a vytváří instalace a kromě toho spolupracuje s mnoha dalšími umělci. A samozřejmě nahrává – je neuvěřitelně plodný a objevil se na stovkých nahrávek vydaných na nejrůznějších formátech. Mnohé z nich jsou sólová CDr a kazety s ručně vytvořenými obaly v nejlepším duchu tradice DIY. Objevil se ale i na téměř všech malých labelech, na které si dokážete vzpomenout – sólově, v malých sestavách i na zdánlivě nekonečné řadě kompilací a split singlů. Jeho dlouholeté spojení s legendární značkou RRRecords se datuje od poloviny devadesátých let a sehrálo významnou úlohu při budování Crankovy současné reputace – a navíc jsou díky této značce některé Crankovy tituly stále dostupné, což je na scéně, v jejímž rámci je dokumentace často efemérní, neobvyklým luxusem. V současné době je Crank Sturgeon na svém druhém letošním evropském turné – to první se konalo v červnu a červenci.
V úterý 4. listopadu vystoupí v rámci Wakushoppu ve vršovickém Cafe v lese. (Krymská 12, 20:00, vstup zdarma)
Hudba: https://cranksturgeon.bandcamp.com
Film: https://www.cranksturgeon.com/claclll.mov
Vynálezce:
Překlad: Petr Ferenc