- Inzerce -

Dakhla Brass: Murmur

Bristolský soubor Dakhla Brass potvrzuje současný boom podivných dechovek, jež se pokoušejí s neworleánským pouličním jazzem snoubit funk, acid-jazz, nu-jazz, hip-hop, pop, rock, minimalismus, klasickou hudbu, balkánské, jamajské, africké, indické rytmy atd. Tohle všechno lze najít v hudbě bristolského kvinteta, na novince Murmur (v pořadí již čtvrtého alba) rozšířeného o výraznou osobnost londýnské nu-jazzové scény Riaana Vosloo z okruhu Nostalgia 77, jak si říká Ben Lamdin, jenž je producentem nahrávky. Vosloo zde nejen tvrdí basovou linku, ale rozšiřuje nástrojový aparát o syntezátor a vibrafon. S bubeníkem a perkusistou Mattem Brownem tvoří opravdovou rytmickou úderku; ten navíc hraje na marxophone, což je zvláštní druh citery, na kterou se hraje pomocí kovových kladívek. Mimochodem, tenhle nástroj měl v oblibě Ray Manzarek (The Doors) a v současnosti jej hojně používá Jaga Jazzist… Album vyšlo 14.října na londýnské značce Impossible Ark Records v digitální podobě. Ovšem světlo světa spatřily také tři stovky vinylových desek, jež se stanou dozajista ceněnými artefakty pro fajnšmekry.

Samozřejmě i na této nahrávce dechy kralují, a to s patřičnou syrovostí, bez zbytečných kudrlinek a extempore, tudíž s upřímností. A jelikož je jejich zvuk hutný, kontrapunkticky vynalézavý a po dynamické stránce hravý, obejde se kapela bez virtuózních či vypjatých sólových partů. Improvizovaná sóla jsou více melodickým hlasem, který hladce klouže po minimalisticky brunátném i témbrově rozněžnělém povrchu. Posluchač tak při každém dalším poslechu objevuje nové a nové vrstvy, proposlouchává se až ke spodním proudům, aniž by ale přestal vnímat šťavnaté frázování a proměnlivé sazby dechů. Ty mají na svědomí Sophie Stockham (altsax), Charlotte Ostafew (barytonsax), Liam Treasure (trombon) a Pete Judge (trubka). Posledně jmenovaný se pouští do improvizovaného sólování ze všech aktérů nejčastěji; však je to trumpetista, který hraje také v souboru Get The Blessing a je britskou jazzovou kritikou přirovnáván k pozdnímu Donu Cherrymu.

Deset skladeb, jež album Murmur obsahuje, mají v průměru čtyři minuty. Jenže na takto nevelké ploše se odehrávají přímo hudební dramata s tragikomickými prvky. Dakhla Brass rozhodně nemumlá, jak by se mohlo v souvislosti s titulem očekávat. Třeba v 5000 What? se minimalistické figury přetavují v drsné groovy, zvuk je naléhavý; z kontrapunkticky vedených hlasů vyčnívá brunátný trombon, lyrický barytonsax a vzkypí sólová trubka, aby poté vyvřel až nymanovsky hutný a dynamicky proměnlivý minimalistický proud. I Murmuration je v konečném důsledku attackem, byť v úvodu muzikanti skrze svoje nástroje opravdu mumlají a reptají. V Insomnia Somnia se střetává ostré frázování se zvolněnými plochami, kde se free-jazz mísí se soudobou komorní hudbou a bigbandovým rozmachem; vynikající výkon zde podává trombonista Treasure a altsaxofonistka Stockham. Následující The Last Host čerpá z ulic New Orleans, aby posléze omámila nádherná plocha témbrů, zneklidnily výbuchy bicích a završil melodický výlet trubky. Někam do srdce Balkánu míří Zenith And Nadir, aby je nakonec smetly hypnotický rytmus a Judgeovo sólo. Výrazně melodický hlas trubky vytváří i smuteční náladu baladického skvostu Heartache And Loneliness. Album vrcholí narockovělou skladbou Quicksand, kde se zaskví obě saxofonistky a Vosloo týrá basu smyčcem.

Nepoučitelné, nenasytné romantiky a komerční rozhlasové stanice bych rád upozornil na vyloženě hitové ambice tracku č.5 – Silver And Gold (4:44)! A zároveň tak smekám před Dakhla Brass; neboť která progresivní instrumentální kapela se může pyšnit něčím tak rozmáchlým i příjemně melodickým?

Dakhla Brass: Murmur

Impossible Ark Records (https://impossiblearkrecords.com)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!