V první polovině dvacátého století byla akademická hudba v Peru na hony vzdálena experimentům otřásajícím evropskou hudební tradicí. Renomovaní skladatelé tvořili především písňové cykly a drobná klavírní dílka v duchu impresionismu. Nástup Adolfa Hitlera a druhá světová ale leccos změnily – v Peru našli azyl skladatelé André Sas a Rodolfo Holzmann, vznikla Národní hudební konzervatoř, Limu navštívil Igor Stravinskij a v peruánském kulturním životě došlo k určité renesanci… tolik Luis Alvarado Manrique.
V HIS Voice 4/2010 jsem představil 2CD s průřezem tvorby skladatele Césara Bolaňose vydané americkou značkou Pogus. Šéf Pogusu, hudebník Al Margolis dobře známý i českému publiku, vyjádřil při našem posledním pražském setkání přání pokračovat v mapování latinskoamerické nové a elektroakustické hudby dalšími tituly. Bolaňosovo 2CD neslo název Peruvian Electroacoustic And Experimental Music (1964-1970), což může, jak jsem před dvěma lety psal, “vytvářet falešný dojem, že se jedná o kompilaci.” Dvoudisková kompilace, která na sklonku loňského roku u Pogusu konečně vyšla a která kromě Bolaňose představuje další tucet tvůrců, nese název Tensions At The Vanguard: New Music From Peru (1948-1979) a kromě možnosti zakoupit si ji v hmatatelné podobě (což kromě dvou disků znamená tlustý booklet s informacemi nabitým textem) si ji můžete celou poslechnout na pogusovském soundcloudu. Elektronické skladby se v pestré dramaturgii střídají s orchestrálními i komorními kusy, takhle se zkrátka mají sestavovat kompilace.
Tensions at the Vanguard: New Music From Peru (1948-1979) by Pogus