- Inzerce -

Daniel Thompson / Tom Jackson / Roland Ramanan: Zubeneschamali

Daniel Thompson / Tom Jackson / Roland Ramanan: Zubeneschamali

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Produkce londýnského improvizačního panství Emanem byla v současnosti k velké žalosti příznivců této hudby značně zredukována, a tak Leo Feigin, vládce mírumilovnějších muzikálních trendů, občas zabrousí do těchto vyklizených pozic. Je tomu tak i v případě alba  Zubeneschamali tria, ve kterém se poprvé v únoru 2012 při koncertování v jednom kostele s výtečnou akustikou sešli kytarista Daniel Thompson, klarinetista Tom Jackson a trumpetista Roland Ramanan. Thompson může být považován za odchovance klíčové osobnosti Emanemu Johna Russella, Jackson se pohybuje mezi současnou komorní hudbou a co nejvolnější improvizací, ovšem tím zásadním hybatelem celé akce byl a je Ramanan, kterého dobře známe jak z London Improvisers Orchestra nebo z účastí na festivalech Freedom of the City, tak z vlastních projektů na Emanemu (viz Shaken – 2002 nebo Caesura – 2006).

Dvanáct vnitřně bezbřehých, vnějškově limity mezi třemi až deseti minutami ohraničených improvizací si hledá východiska v zodiaku a jejich pojmenování tudíž volí podle největších hvězdných objektů v každé jeho konstelaci – od Aldebaranu přes Pollux až po Zubeneschamali, jež poskytlo název pro celý kompakt, nahraný 30. května 2013 v londýnském Dave Hunt studiu. To nicméně neznačí, že by se mělo jejich hvězdné zhudebnění vzájemně nějak výrazněji odlišovat. Samozřejmě vyvřelinová expanze trojice se pohybuje od pohrčávánek a vyhoukávánek přes vyhmatávající chrutí, přehrabované sumírování a hračnivé střepinování, plné vyhružujících soubojíků, přecházejících do vykřičených bitek, až po zběsilostní potácenky a výřevní hrdlení. Osciluje od naříkavého pokvilování přes zmatenostní přihrčenky a poštěbetenky, ve kterých se hráči do sebe pustí nástroj nenástroj, aby se přes občasná zaváhání a vyhledávání dalších souvislostí sešli v usmířeném rozpustničení, po zarputilé dialo- či trialogizování, plné vycinkávání, ropotivosti, rozkotávaného rochnění a zarputilého zemětřesňování. Poblouznění trubky má občas šelmí ryčnost, podmíněnou dostředivou vývrtkovostí klarinetu a podvozkovou rušičkou kytary, kvákot se mísí se škvrčením, rozdrobující namíchnutost s vybičovanou práskavostí, jeden hudebník se ztotožňuje s druhým a vzápětí se mu vymyká, hude si svou, ať rozkolísaně či skolísaně, repetivá drmolivost přejde vybuzeně do (do)hadování, ale pokud  vytýkavé prohlučování profičí do rozvezenosti, děje se tak v těsném zavěšení, souřinutí, předhánění ve výbuších i hrdleních. Řečeno ještě jinak: každé z oněch dvanácti zastavení má svoji svébytnost v poněkud jinak posunuté žihadlovosti, zahloubaně pitoreskujícího rozvernění či roztodivnění, vyždibování třeskutostí, vhhcábového bicyklování. Pokud vůbec lze všechny vývrtkovosti, překlenky, vířivky, výlupky, šmirkovánky a protahovánky hudebníků přeložit do slov, nabídl jsem je. Snad vyvolají onen dojem, jakým kutivost tria působí na posluchače.

Sám Ramanan v úvodním slově k CD sdělil, že hned při onom prvním vystoupení v sobě trio nacházelo značný potenciál ve svobodomyslnosti, se kterou prolínalo separátní nástrojová zázemí. Ještě důsažnější však pro něj bylo, že si svoji hru společně užívali a užívají. Což mu bylo hlavním důvodem, aby nahráli tento debut a předstoupili s ním před širší publikum.

Myslím, že udělali dobře.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.