- Inzerce -

Dario Sanfilippo & Sec_: Fame d’Aria

Třičtvrtěhodinová kolaborace dvou protagonistů neapolské avant-elektronické scény, kteří plynule, organicky žijí mezi akademickou tape music a spontánním, „sklepním“ světem improvizace a noise. Mimmo Napolitano vulgo Sec_ tvoří především pomocí páskového magnetofonu Revox, jímž nejrůzněji prohání, scratchuje, zrychuje a zpomaluje přednahrané smyčky, a vazeb z no-input mixpultu. Dario Sanfilippo až vědecky zkoumá zpětnou vazbu, jíž vytváří a moduluje nejrůznějšími digitálními aplikacemi. Oba tvůrci mají cit snoubit to nejlepší z pečlivě vypočítané exaktnosti EA i improvizátorské spontaneity, jejich tvorba má spoustu fazet, ovládá celé spektrum od téměř dokonalého ticha po téměř totální lomoz, a umí kroužit dramatické kličky na kapesníku.

Desítka krátkých tracků alba Fame d’Aria výše řečené bezezbytku potvrzuje, což lze považovat za malý zázrak – má posluchačská zklušenost je, že albové spolupráce spíše dopadají jako nemastné neslané průsečíky výrazných sólových hlasů. Tady se hned od začátku ocitneme ve slušném ajfru, bez repetic a touhy meditovat či hypnotizovat. Hlavním kompozičním nástrojem jsou, hádám, zpětné vazby, jejichž krocení za účelem neupadnutí do drápů chaosu může být docela adrenalinovým sportem vyžadujícím stoprocentní koncentraci. Není divu, že poslední skladba se jmenuje The Exhausted.

Pánové na obalu alba píší, že tracky byly zkomponovány a nahrány v letech 2012 – 2013. Co přesně zde znamená slovo kompozice, mohu jen hádat. Mám za to, že z velké části jde o kompozici takzvaně instantní, což je, když to zjednoduším, hóch výraz pro improvizaci. Že by pánové improvizovali a pak stříhali? Na to, aby byla stopocentně rozvržena a navážena jen s chladnou, analytickou myslí, na mě ta hudba totiž působí až příliš živě.

A v živém, koncertním provedení umí fungovat stejně přesvědčivě jako z CD, jak jsme se před pár týdny mohli přesvědčit v pražském Baryton Cafe, kde to dvojici nedokázal zkazit ani zvukař – neochotný „pán sálu“, který si do ničeho nenechá mluvit, vše ví nejlíp a čímkoliv, co nezná, bohorovně pohrdá. A že se to Italům snažil opepřit… Myslel jsem, že podobní veleduchové vymřeli v devadesátých. (Promotéři, buďte varováni.)

 

Dario Sanfilippo & Sec_: Fame d’Aria

Tsuku Boshi (www.tsukuboshi.com)

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.