- Inzerce -

Dave Phillips & Freedance: Confluence

Dave Phillips & Freedance: Confluence

Innova Recordings (www.innova.mu)

 

Znám řadu jazzmanů, kteří se prodírali od obvyklosti k hledačství. Zdá se mi, že kontrabasista Dave Phillips, syn legendárního experimentátora Barreho Phillipse, šel přesně opačnou cestou. Od těkání mezi folkem a improvizací se udomácnil s newyorským souborem Freedance, v níž jsou jeho partnery altsaxofonista John O´Gallagher, kytarista Rez Abbasi, bubeník Tony Moreno, perkusista Glen Fitten a pianista Jon Werking. Tento kolektiv se podvoluje jeho představě jemné jazzovosti s drobnou příměsí „světovosti“, takže ze svého názvu neakcentuje free, nýbrž tanečnost. Chvílemi dokonce vzbuzuje představu orchestru pro taneční kavárnu – samozřejmě na úrovni, všechno tu totiž funguje, jak má, všichni tu bez většího vzrušení, ale i narušení, plní Phillipsova kompoziční zadání, připadá mi však (navzdory pajánům americké kritiky), že už jsme to všechno někde slyšeli, že všechno jaksi dešťově splývá, tu svižněji, tu mátožněji – a z toho se nevymaňuje ani metronomově pružnější Cricket Song. Phillips si občas dovolí zasólovat, ale připadá mi i v této roli jako matnější odlika pábitelského otce, je jako skladatel i jako hráč prostě příjemně přiměřený. Ke kladům alba Confluence (třetího v pořadí po debutu na značce Naxos a po živém CD) patří solidní harmoničnost, synchronizovanost, pohodová delikátnost, kolektivní jemnost a také intuitivní dialogy mezi hráči, což vše svědčí o sehranosti sextetu, kterému (opět bez větší průraznosti) vévodí John O´Gallagher. K vrcholům desky náleží závěrečný Mistral, kde – nadsazeně řečeno – se hudebníci probudili z letargie. Představoval bych si, že Innova, která se obvykle nebojí experimentovat, si z jazzové oblasti vyvolí méně tradicizující soubor.

Tato šestice si tedy hraje a hraje si s očividnou delikátností. Kdo nežádá víc, bude tento projev tolerovat. Ale může mu i konvenovat, proč ne?


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.