- Inzerce -

Derek Bailey: Domestic Jungle

Glasgowské vydavatelství Scatter v červnu vydalo digitalizované remasterované nahrávky Dereka Baileyho improvizujícího přes jungle z britských pirátských stanic.

Jungle a drum’n’bass si v devadesátých letech radikální kytarový improvizátor Bailey nahrával na kazety, aby měl doma s čím hrát. Z této jeho praktiky pak mimojiné vzešla i deska Guitar, Drums’n’Bass, na níž spolupracoval s DJ Nijn. Na kompilaci Domestic Jungle se však kromě dvou dříve vydaných tracků nacházejí pouze záznamy z jeho domácího cvičení.

Stejně jako na Guitar, Drums’n’Bass se tu poněkud nesourodý mix mnohdy repetitivního již nahraného jungle mísí s volnou improvizací. Ta sice místy reaguje na změny v nahrávkách, ale většinou si jde spíše svou vlastní cestou a na hudební podkres zas tak moc nereaguje. V rámci Domestic Jungle je nesourodost nejvíce znatelná hlavně v úsecích z domácího cvičení. Pod mikroskop se zde dostává ona silně individualistická hra, kdy si Bailey vede svou vlastní linku, aniž by se nechával ovlivnit svými spoluhráči.

Poslední skladba kompilace, Upper Clapton Nocturne, která vyšla již v roce 1997 na kompilaci Davida Toopa, Guitars on Mars, nejlépe ukazuje Baileyho fascinaci pirátskými rádii, tak jak o ní mluví v rozhovoru se Stefanem Jaworzynem. Jungle je zde přerušován hlasatelem. Ve spojení s Baileyho hraním přestává být samotná taneční nahrávka fixním dílem, co se jejího provedení týče, a otevírá se různým novým kontextům.

Domestic Jungle má oproti Guitar, Drums’n’Bass silnější hudební podklad, ale Baileyho domácí hraní rozhodně nepřevyšuje jeho kvality na Guitar, Drums’n’Bass. Kompilace jako taková dobře slouží jako okénko do Baileyho přístupu k improvizaci. S výjimkou za jeho života vydaných posledních dvou kusů se však při poslechu nemohu ubránit dojmu, že jde pouze o další z alb, které se pouze snaží o další „genializaci“ mrtvého hudebníka, a jako takové má svůj důvod, proč nikdy před tím veřejně nevyšlo.

Derek Bailey: Domestic Jungle
Scatter (https://scatterarchive.bandcamp.com)

 


Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.