- Inzerce -

die ANGEL: Entropien I

Pro duo die ANGEL lze bez obav použít pojem superskupina. Oba členové patří mezi stabilní hvězdy světové scény experimentální hudby. Fin Ilpo Väisänen, známý především z dua Pan Sonic obsluhuje elektroniku, mnoha efekty vybavenou elektrickou kytarou i mixáží přispěl Němec Dirk Dresselhaus (tvořící též například v projektech Schneider TM nebo DAS). Věhlasným hostem na aktuálním albu australský světoběžník Oren Ambarchi, který kromě své elektrické kytary místy doplnil zvuk též o terénní nahrávky a bicí. Aktivní jsou pohromadě již od roku 1999.

V Berlíně před skoro rokem a půl natočené a na podzim na vinylu vydané album Entropien I je silnou a konzistentní kolekcí s mistrovským soundem. S jeho základním a jedinečným charakterem nás obeznámí již první track Roha – textura složená z především potemnělých hlubších a delších elektronických zvuků sytých barev, zprohýbaných a zkreslených průběhů. Vrstvy se tu vlní jako poklidné studené moře, celek je to subtilní i pevný zároveň, tušíme, že noisový výbuch by mohl nastat kdykoli avšak i že vše mají pod kontrolou opravdoví odborníci v nebezpečném oboru. Další kompozice jsou pak už pojaty hédoničtěji. Hned následující Terminen Kevät obsahuje také Ambarchiho poněkud najazzlý bicí part, elektronické plochy jsou pestřejší a rozmáchlejší, nemohu se zbavit dojmu, že potkávám temnější dvojče Zawinulovy a Davisovy In a Silent Way.

Třetí kus nazvaný Kitka je postavený na šťavnatém těžkém groovu zkreslených kytar a syntezátorů, je to psychedelický krautrock bez bicích a je v něm i cosi blackmetalového. Tato deska mimochodem krásně pomáhá potvrzovat významy pojmů: Tvrdě zkreslená kytara je opravdu tvrdě zkreslená, dlouhý delay je opravdu dlouhý delay…

Katarzí celého alba je předposlední šestý a nejdelší (téměř šestnáctiminutový) kus Entropia – North. Bzukající a chroupavý úvod se rozroste v táhlé tajemné drony i kytarové noisové bouře. Zvuk je neskutečně hutný ale i proměnlivý, nabízí zážitek jak z z dobrodružného experimentu, tak ale i v jistém smyslu zážitek rockový a jako encyklopedie druhů a barev hukotů má též rozměr poučný. Následující kratší pokračování Entropia – South pak ještě znovu nabídne poslední porci strhujícího zvuku tohoto tria, možná v nejnoisovější podobě, ovšem mistrně psychedelicky vygradovaného pomocí delayů. Nečekaně rychlé zakroucení krkem poslední neodbytné ozvěně pak dílo uzavře.

Troufám si říci, že toto album fanouškům hlukově elektronické psychedelie jen tak snadno z paměti nezmizí. Propracovanou architekturou jejich produkce se lze kochat mnohokrát, nabažení jsem se zatím nedočkal. Volám bravo a těším se na koncert tohoto tria v Praze, který proběhne 9. 5. v Meetfactory v rámci festivalu Stimul.

die ANGEL: Entropien I
Cosmo Rhythmatic (https://cosmorhythmatic.bandcamp.com)


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.