- Inzerce -

Dikeman / Kugel / van der Weide: Across the Sky

Dikeman / Kugel / van der Weide: Across the Sky

Not Two (www.nottwo.com)

 

Nedivím se, že Jeff Kaiser v doprovodném textu k albu Across the Sky  nadměrně okolkuje a hlubokomyslnými odkazy poukazuje na všechno možné, aniž se mu daří alespoň naznačit vysoké napětí, jaké panuje mezi tenorsaxofonistou Johnem Dikemanem, bubeníkem Klausem Kugelem a kontrabasistou Raoulem van der Weidem (který navíc používá různé zvukové objekty). Jak totiž odít do přiléhavých slov podobná krkolomná setkání, při nichž tři osobnosti s nevodem dosavadních zkušeností i hledačství zároveň hloubavě vybrušují každou další pasáž, přivolávají a vyvolávají skrumáže zalykavých i zajíkavých propleteností, střemhlavé rejdění a nepošramocené šramocení, které jako by nikdy nemělo končit? Hlubokodechý sax vystřídá nadupaný tón s dokodrcáváním, z kterého se však záhy odmátožňuje do nového rujného, byť neuříceného cvalu, dotýkavé bicí oštemplovávají každý další vzryk a nejen drží krok, ale svedou se bez skrupulí rozeznít do zběsilosti, přičemž pohřmívající basa poskytuje záchrannou síť.

Každý ze tří rozběhů na desce jako by toto lovení a oťukávání (ani ne tak vzájemné, nýbrž slídící po nejroztodivnějších šancích) začínal od počátku – jednou jde o harašivé smýčení a gruntování, jindy o krusty rolničkově štěbetavých souzvuků, o kamzičí skotačení, neúprosné žadonění či rozkolísané chlácholení. Musíme ocenit, jak ten či onen z hudebníků zareaguje na proměnu rozsypaných konfet tónů kolegy, kdy se na nás oboří sax a ti druzí rázným smykem bezpečně zavichří, kdy na hračičkářské zadrhelování s nakalafunovaným motouzem Kugel v mžiku nastaví jiné podtržení akce a všichni společně zaútočí na vytyčenou kótu souhry.

Můžeme toto rozparádění nazvat hauzírováním, každopádně trojice v každém mžiku oka osvědčuje, že má na své výpravy po krkolomných stezkách hudby vandrovní licenci, že jejich zvuková průtrž je věrohodná, svůdně proměnlivá, překvapující. Absolutorium si zaslouží všichni tři, nicméně v postskriptovém doplňku bych rád znovu ozřejmil, jak se Klaus Kugel dokáže včlenit do jakékoli konstelace, podrobit se jejím zákonitostem a zároveň jí dodat potřebnou (a osobitou) vybroušenost. Což neumenšuje zásluhy Dikemana či van der Weideho.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.