- Inzerce -

Divergent Connections Orchestra: Transcend

Divergent Connections Orchestra je velké avantgardně hudební těleso založené v roce 2014, které jako hlavní autor vede a diriguje vynikající klarinetista a saxofonista Pavel Zlámal. Pro své projekty různě sdružuje výjimečné hudebníky nejen z brněnské jazzové, klasické i undergroundové scény. Na koncertech tohoto souboru se můžeme setkat se všemožnými přístupy k improvizaci i k moderním partiturám, to vše i s přesahy do zábavné divadelnosti či performance.

Dvaadvacátý koncert tohoto souboru se uskutečnil 13. 4. 2022 v rámci festivalu Maraton hudby Brno, jehož název tehdy vzali aktéři doslova a odehráli čtyřhodinový koncert v Ponava Café. Kreativního střihu záznamu, dohrání dalších partů (včetně sborových) a celkové postprodukce se poté chopil Tomáš Vtípil. Výsledek pak spatřil světlo světa na devadesátiminutové audiokazetě nazvané Transcend, vydané společnými silami Rádia Ponava a osobních labelů Vtípila a Zlámala. Jde tak o třetí vydaný titul orchestru po dvou CD na značkách Ears & Wind Records a Polí5. Tentokrát se DCO sešli v obsazení Pavel Zlámal (dirigent, tenor saxofon), Vojtěch Šembera (vokál), Michal Indrák (elektronika), Edgar Mojdl (flétny), Šimon Pavlík (trombón), Radim Hanousek (soprán saxofon), Petr Toman (vokál, perkuse), David Danel (housle),  Jaroslav Šťastný a Martin Konvička (klávesové nástroje), Petr Kovařík (baskytara), Jan Navrátil (el. kytara), Vojtěch Vaida a Jan Nepodal (bicí), Mehdi Zejnulahu (gramofony). Speciálními hosty byli při této akci Belgičané Bart Maris (trubka) a Giovanni Barcella (bicí).

Na nahrávce potkáme sledy freejazzového běsnění, odpichových jazzrockových groovů, orchestrálních sazeb, témbrových ploch i komorních souher a občas i freakoutových či pseudooperních dadaistických vstupů. Brzy přitom každému posluchači dojde, že je přes všechnu uvolněnost svědkem pečlivě řízeného hudebního procesu. Zmínit je třeba jisté zatížení na sound jazzových experimentů z počátku 70. let, takže nás budou při poslechu obletovat duchové Sun Ra, Franka Zappy i elektrického Milese Davise. Chtělo by se říci, že konečně tady někdo s tímto surovým zvukem raného světového fusion umí pracovat a navíc kreativně i s přesahy do současnosti. Zlámal jej ale zkoumá již déle, například ve formacích ZKKP či Heterofón. S ohledem na jeho další kapely si lze položit otázku, zda se postupně nechce osobně vyrovnat se všemi fázemi vývoje moderního jazzu. Dočkáme se tedy od něho jednou třeba i acidjazzového počinu a rovnou i s rapem? Osobně si jej začínám představovat.

Kazeta Transcend přináší zvukové pojetí velkého tělesa, jaké je v našich končinách slyšitelné v přesvědčivé podobě jen ojediněle. Nabízí se pak otázka, proč se u nás podobné dávky skvělé moderní hudební zábavy na úrovni skrývají často pod tak zbytečně nenápadnými názvy.

Poslech je k dispozici také online na stránkách Rádia Ponava (zde), tamtéž je hned vedle k poslechu i podnětný rozhovor Pavla Zlámala s jeho belgickými hosty.

Divergent Connections Orchestra: Transcend
Rádio Ponava, [dinn is not noise], Pavel Zlámal (https://ponava.radio, https://www.vtipil.cz, https://pavelzlamal.bandcamp.com)


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí