- Inzerce -

Dlouhá noc s Trumpem

V Ostravě začnou 24. srpna dvanácté Dny nové hudby

Již po dvanácté začne v Ostravě bienále věnované soudobé (převážně) komponované hudbě, kdy v má zájemce příležitost v kondenzované podobě si nacpat uši i mozek díly zcela novými i těmi z několika posledních dekád. Za dobu existence festivalu se podařilo týmu Ostravského centra nové hudby nastavit laťku spolehlivé interpretační úrovně i dramaturgie spojující předvídatelné s nečekaným. Předvídatelná jsou některá jména objevující s v programu pravidelně. Takovým je třeba Bernhard Lang, jehož Hrátky s Trumpem. Laciná opera #2 bude na programu jako součást takzvané Dlouhé noci 1. září. Během ní v historické budově bývalých městských jatek, kde dnes sídlí galerie PLATO, a v Divadle Antonína Dvořáka zazní kolektivní improvizace i sólové kusy. Zazní i dílo Peter Ablingera Scales, v němž mají interpreti řadit různé objekty podle výšky (nebo spíš světlosti) vydávaného zvuku a rozeznívat je.

Stabilní součástí Ostravských dnů je již dlouho mezinárodní ansámbl Ostravská banda a o něco novější Ostrava New Orchestra. V jejich podání zazní klasika 20. století, např. od Bruno Maderny, klasika současná od Isabel Mundry, a třeba novinka od Miro Tótha. Nově festival navštíví Ensemble Garage z Kolína nad Rýnem. V jejich programu čeká například Concerto for the Invisible Hand (after Adam Smith) Matthiase Kranebittera, jenž ke svému dílu napsal: „Posvátná hudba pozdního kapitalismu, uctívající posledního zbývajícího boha – neviditelnou ruku volného trhu, která proměňuje egoismus jednotlivce v prospěch a bohatství komunity.“

Do jiných žánrových poloh zavede posluchače Minimaraton elektronické hudby, letos v dramaturgické péči Martina Režného. Spojujícím tématem budou neobvyklé nástroje, ke slyšení bude například „číslizvuk“, první modulární syntetizér vyrobený v Československu. Do sféry čistě improvizované hudby spadá vystoupení saxofonisty Roscoe Mitchella a klavíristky Amina Claudine Myers.

Celý program najdete zde: https://www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny/program/


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.