- Inzerce -

Do Nickelsdorfu na Konfrontace

Letos je tomu čtyřicet let, co Hans Falb otevřel nyní již legendární restauraci Jazzgalerie. Tři roky na to založil festival, který se primárně zaměřuje na free jazz a volnou improvizaci, ale nikdy se nebránil aktuálním výbojům na elektronické či noisové scéně ani soundartovým instalacím. Příhraniční městečko Nickelsdorf se po sedmatřicáté promění v místo podporující nejen nová hudební setkání, ale i interakci hudebníků, dramaturgů, publicistů, pořadatelů a hlavně samotných návštěvníků. Na podiu Jazzgalerie (club+café+restaurant) opět uvidíme několik ústředních postav mezinárodní impro scény (John Butcher, Thomas Lehn, Mats Gustafsson aj.), ale i dosud neviděná spojení, jako tomu bude v případě domácího dua Rdeča Raketa s francouzským saxofonistou a elektronikem Jean-Lucem Guionnetem, který však u téhle příležitosti zahraje na varhany evangelického kostela, kde se odpolední koncert uskuteční. K slyšení a vidění bude nejen rozsáhlé spektrum hudby, ale též soundartové instalace tvůrců, jakými jsou Yan Jun, Mazen Kerbaj aj.

A pozvánkou na soundartové instalace tentokrát začnu, protože v tomto ohledu bude letošek ochuzený o tradiční místo konání odpoledních koncertů a instalací v nedaleké vesničce Kleylehof. Po patnácti letech byla nájemníkům zemědělských prostor z kolektivu klingt.org (dieb13, noid, Klaus Filip a mnozí další) ukončena smlouva, a tak se veškeré zvukové intervence do rurální krajiny během festivalu uskuteční „pouze“ v tradiční stodole kousek od Jazzgalerie a v jejím blízkém okolí. Nickelsdorfu. Témata letošních instalací jsou primárně sociopolitická a většinou se vztahují k migrační krizi, která zapříčinila znovuoživení fyzických i skrytých plotů (Nickelsdorf je bývalý hraniční přechod mezi Rakouskem a Maďarskem) a v níž se místní (nejen) umělecká komunita snažila a nadále snaží sehrát pozitivní roli. Lisbeth Kovacic & Juri Schaden představí svůj projekt Eu-fence, Klaus Filip hotspots a Christine Schörkhuber We Arrived on the Dark Side of Europe – the Tents of Idomeni. Libanonský trumpetista a tvůrce komiksů Mazen Kerbaj, jehož jsme v nedávné době mohli v obou polohách zažít i v Praze, si zopakuje svou instalaci z berlínského festivalu MaerzMusik věnovanou desetiletému výročí bombových útoků na Bejrút, Before the Ear, It Was the War. After the War, It is Still the War. Dalšími zvukovými tvůrci budou Yan Jun, noid, Jean-Luc Guionnet & Lotus Eddé Khouri.

Na věčný odpočinek se letos kromě lokace zasvěcené kreativním orgiím (v Kleylehofu se konal i další festival, srpnový Reheat, a během roku sloužila k uměleckým residencím) odebraly i dvě významné postavy, které bytostně ovlivňovaly běh událostí v Nickelsdorfu a málokdy na festivalu chyběly. Americký saxofonista Marco Eneidi a německý trombonista Johannes Bauer, spoluhráči například takových ikon jako Bill Dixon, Wiliam Parker, Peter Kowald či Peter Brötzmann.

Slyš například album Billa Dixona Thoughts

nebo viz Burry Guy London Jazz Composers Orchestra:

 

Část programu letošních konfrontací bude tedy přirozeně věnována těmto dvěma zesnulým, requiem dedikované Johannesu Bauerovi připravuje vokální ekvilibrista Phil Minton s projektem Feral Choir na nedělní odpoledne.

V hlavním večerním programu jako obvykle převládají koncerty, které se dají zařadit do škatulky free jazz, byť často rozšířený o volnou improvizaci. Například již zmiňovaní klasici tohoto žánru John Butcher a Thomas Lehn vystoupí hned dvakrát, jednak každý ve své dlouhodobější formaci (Speak Easy a Red Trio), jednak společně v triu s klavíristou Matthewem Shippem:

Pro milovníky power free jazzu bude jedním z hlavních lákadel vystoupení švédských Fire! a australského kytaristy Orena Ambarchiho, kteří v roce 2012 vydali na značce Rune Grammofon hodně vyvedenou desku And The Stories Will Flood Your Satisfaction (With Terror).

Rok předtím spolu odehráli několik koncertů.

Chybět však nebude dostatek koncertů, které se freejazzovému zařazení vymykají. Ve čtvrtek to budou The Elks, mezinárodní kvartet, který tvoří Liz Allbee (trumpeta, elektronika), Kai Fagaschinski (klarinet), Billy Roisz (elektronika, video bass) a Marta Zapparoli (magnetofony, DIY elektronika).

Následující den dokonce hned několik projektů. Kromě již zmiňovaného koncertu Rdeča Raketa & Jean-Luc Guionnet, propojujícího lo-fi elektroniku, modulární syntezátor, subbasovou flétnu, kontrabas a kostelní varhany, například poměrně nové uskupení Where is the Sun, kde „proti sobě“ hrají dva dechy (Isabelle Duthoit – klarinet, Franz Hautzinger – trumpeta) a dva gramofony (dieb13, Martin Tétreault). Jejich koncert z loňského roku.

V sobotu bude k vidění i superskupina Karkhana, která spojuje hráče z Libanonu (Mazen Kerbaj, Sharif Sehnaoui, Tony Elieh), Turecka (Umut Çağlar), Egypta (Sam Shalabi, Maurice Louca) a nově i USA (Michael Zerang).

A ze závěrečného festivalového dne zmíním už jen dadaisty Talibam! ve spojení se saxofonistou Alanem Wilkinsonem.

Jednadvacet koncertů během čtyř dnů, výstavy, příjemné prostředí, nedaleká koupačka v obrovském lomu, skvělá atmosféra i kuchyně, možnost kempování zdarma… Zkrátka ta správná kvalitní alternativa k tradičnímu žánru letních festivalů!

 

21.-24. července 2016, Jazzgalerie Nickelsdorf, Rakousko

https://konfrontationen.at/ko16/

 

 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.