- Inzerce -

Donaufestival bude servírovat dezerty

Rakouské městečko Kremže se poslední dubnový a první květnový víkend promění v epicentrum aktuálních výbojů hudební alternativy – podtitul devátého ročníku místního Donaufestivalu zní „Krems brulee“ a naznačuje, že letos se budou podávat vybrané sonické „lahůdky“ od Death Grips, Actress, Williama Basinského či hudebníků z labelu PAN.

Kremžský festival nabízí už tradičně nadžánrový průřez současnou alternativní a experimentální scénou od laptopové a elektronické hudby přes hip hop až po rockovou avantgardu. K tomu navíc přihodí i výstavy, instalace, performance či filmová představení roztroušená po celém malebném městečku. Zatímco v minulých letech propůjčili pořadatelé kurátorství některých večerů Davidu Tibetovi, Peaches či CocoRosie, letos se více soustředili na aktuální objevy dynamických žánrových scén.

První víkend je tak ve znamení současného experimentálního techna, které se ve velké síle v posledních letech vynořilo z podzemí. Čerstvý vítr v undergroundové klubové kultuře budou zastupovat producenti Andy Stott, Actress, Demdike Stare, Emptyset, Container či Raime. Dojde i na klasiky žánru jako je Robert Hood či agilní ženskou větev současné techno scény zastoupenou jmény Holy Herndon a Laurel Halo.

Nejen technem ale živ je člověk. Už ve čtvrtek se představí krautrockový projekt Geoffa Barrowa (z Portishead) Beak> nebo u nás dobře známí brooklynští experimentátoři Zs. V pátek zahrají svůj black metal pro hipstery Bosse De Nage a v sobotu se do místního minoritského kostela se přestěhuje kohorta z labelu PAN, který představil kompakt v posledním čísle časopisu HisVoice – Lee Gamble, Helm a SND. Na stejný dne je naplánováno i vystoupení eklektického hlukaře Pete Swanson (poloviny Yellow Swans).

Hlavní hvězdou druhého víkendu Donaufestivalu je nepochybně flambovaný hip hop projektu Death Grips, v němž se potkali žlučovitý rapper MC Ride a bubeník Zach Hill (Hella, Marnie Stern). Ti ale se svými apokalyptickými beaty na pomezí rapu a industrialu vystoupí až v samotném závěru programu – v sobotu o půlnoci. Po nich už nastoupí jen syrský zpěvák Omar Souleyman objevený labelem Sublime Frequencies. Publikum jim v hlavním sále zahřejí uvědomělý rapper Ghostpoet či DJ The Gaslamp Killer. Za pozornost stojí i sobotní ambientní seance v kostele s Biosphere a Philippem Quehenbergerem.

Páteční program ovládnou v hlavním sále neo-krautrockeři Suuns a newyorská úderka !!!. Darkstar a How To Dress Well představí aktuální fúze elektroniky a R&B a do světa smyček zavede posluchače William Basinski.

Krems an der Donau leží severně od Vídně, asi hodinu od český hranic. Kompletní program festivalu je k nalezení zde.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!