- Inzerce -

Dopad ticha v klavírní hudbě Francoise Bourassy

„Jádro hudby je v tichu,“ tvrdí kanadský pianista, skladatel a improvizátor Francois Bourassa. „Tvůrci mají tendenci přehlížet důležitost ticha, ale jeho rozumné užívání může působit dojímavě a poeticky. Ticho má silný dopad na posluchače.“

Jedenašedesátiletý Francois Bourassa, jeden z mezinárodně nejuznávanějších kanadských jazzových hudebníků, je synem bývalého premiéra Québecu, dnes již zesnulého Roberta Bourassy. Od poloviny devadesátých let vystupuje se svým kvartetem po celé Severní Americe, Evropě i Asii. Ceněny jsou též jeho kompozice na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby psané pro klavír, vibrafon a marimbu, ale i orchestrální díla pro Montreal´s Orchestre National de Jazz. Jeho nynější album je desátým autorským počinem a představuje sólovou klavírní hudbu kombinující komponované části s improvizacemi. Kolekci čtrnácti vskutku pozoruhodných skladeb vydal 9. dubna montrealský label Effendi Records a celosvětově ji distribuuje Naxos. Jako by se tu setkal Maurice Ravel a s Paulem Bleyem – v hudbě se tu snoubí lyrika, abstrakce i emoce.

Společným jmenovatelem všech skladeb je umná práce s výrazivem, dynamikou, texturou i strukturou, v níž hraje vskutku důležitou úlohu ticho. Protagonista tak dosahuje až niterného ponoru, kdy posluchač slyší i vlastní dech a tep srdce. Ovšem ten často střídají pasáže klokotavé, řinoucí, zahuštěné a vzkypělé. Je tu patrný silný vliv soudobé vážné hudby a free jazzu, ovšem ne zcela „puštěného ze řetězu“. To vše se ozývá již v úvodní dvojici skladeb – Small Head a Blues Masqué. Některé další jsou ovlivněny minimalismem (např. Interlude Y) či sporým výrazem ve jménu krystalické čistoty (Gaspard, La Buissonne). Bourassa nesmírně rafinovaně nakládá s většinou lyrickou melodií, trhá ji a člení (Triadique), vměšuje se do ní s naléhavou expresivitou a dramatičností (Interlude X, Andante), či ji nechá naplno rozkvést (Epilogue).

Album vrcholí dvojicí skladeb KVQ a Musique pour Film, které na ploše patnácti minut udivují vytříbenou fůzí stylovou i výrazovou. Minimalismus se v nich pojí s mocným kontrapunktem impresivních a expresivních hlasů, znepokojivá lyričnost s romantikou, ticho s dramatem.

Francois Bourassa: L´impact du Silence
Effendi Records https://www.effendirecords.com/


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.