- Inzerce -

Durman / Posejpal duo 25+15

Téměř přesně na den před dvaceti pěti lety se odehrál v Junior Clubu na Chmelnici koncert, na kterém duo Durman/Posejpal oslavovalo patnáct let společné práce. Konal se v atmosféře pošmourného podzimu, v atmosféře pošmourné doby. 

Krátce před tím se rozhodli pozměnit jejich do té doby ryze akustický hudební koncept a přidat do něj více naléhavosti a energie použitím elektrických nástrojů a zvukových efektů. Koncert se zařadil mezi nejvydařenější hudební počiny dua a i krátce poté tento elektrický koncept využívali a snažili se jej rozvíjet – ale omezené možnosti uplatnění spolu s limitovaným technickým vybavením, kterým tehdy disponovali, nakonec převážilo a duo se po čase vrátilo zpět k čistě akustické sestavě. A vydrželi s ní po celou dobu další sporadické, mnohdy v ústraní se odehrávající a často přerývané „hudební dráhy“. Dnes, když se k původním patnácti rokům přidalo dalších pětadvacet, by se Jiří Durman a Miroslav Posejpal rádi k této jen zčásti načrtnuté, pootevřené a nevyužité myšlence vrátili.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal vytvořili v sedmdesátých letech instrumentální duo, které se již od počátku své činnosti zabývalo v našich podmínkách okrajovým fenoménem instantní kompozice – spontánní tvorby v reálném čase. Nejrůznější vlivy z mnoha oblastí hudby byly prostřednictvím improvizace zpracovány do svébytného hudebního výrazu, jehož cílem nebyl pouze experiment, nýbrž hudební jazyk schopný komunikace s posluchačem a nesoucí sdělení srozumitelná nejen úzkému okruhu „zasvěcenců“. Charakteristickým rysem jejich hudebního konceptu bylo využití rozsáhlého aparátu dechových, strunných a perkusivních nástrojů – multiinstrumentalistický přístup byl ale chápán ne jako efektní exhibice, ale jako integrální snaha o co největší rozšíření výrazových možností hudebníka.

Na rozdíl od běžné praxe v oblasti improvizované hudby, kdy hráči vstupují do nejrůznějších déle i krátkodobějších spoluprací s co nejširším počtem dalších hudebníků, se omezili dlouhodobě na exkluzivní spolupráci, která časem přinesla ovoce.
Na začátku tohoto roku vydavatelství Polí5 vydalo retrospektivní 2CD In The Circles Of Time mapující prakticky celé období spolupráce dua. 

S Mikolášem Chadimou, legendární postavou české alternativní hudby, pojí oba členy dua dlouholeté přátelství, jehož počátek sahá do dob, kdy se potkávali na začátku svého působení s ním a jeho kapelami na nejrůznějších pódiích tehdejší alternativní scény. V průběhu času se uskutečnilo i několik společných vystoupení, z nichž některá proběhla v nezapomenutelném a dnes už neopakovatelném koloritu minulé doby.

Na koncertě v Galerii Školská 28, který proběhne v neděli 25. listopadu, by si jeho aktéři všechny tyto vzpomínky rádi připomněli. 

Koncert v komunikačním prostoru Školská 28 bude věnován připomenutí jubilea této i v mezinárodním měřítku unikátní spolupráce. Součástí koncertu bude křest prvního dílu „CONSTELLATIONS – edice souhvězdí“ – limitované sběratelské edice vinylů v autorských graficky pojednaných exkluzivních obalech, produkovaných DIY vydavatelstvím Unusual Records.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!