- Inzerce -

Earth: The Bees Made Honey in the Lion’s Skull

Southern Lord (www.southernlord.com)

 

Dylan Carlson na začátku 90. let podladil svoji elektrickou kytaru a v  hlemýždím tempu (zato pořádně nahlas) začal přepisovat dějiny psychedelického rocku. Základní kámen žánru, kterému se dnes říká drone metal, byl položen v roce 1992 albem Earth 2: Special Low-Frequency Version. Zatímco impozantní zvuková stěna alba nepřestala inspirovat rockové experimentátory, Earth se po nástupu grunge vydali cestou komerčnějších postupů. Carlson se čím dál více zaplétal do problémů s  drogami a po sérii nepříliš povedených desek kapela v letech 1997 až 2005 stagnovala úplně. Nový úsvit Earth přišel s obnoveným zájmem o  drone metal. Sunn O))) je citují jako své vzory a pod křídla svého labelu Southern Lord vzali obnovený Carlsonův projekt. Earth nikdy nejsou stejní a Dylan Carlson v posledních třech letech obohatil svoji hudbu o vlivy, které v tvrdém rocku tak často nejsou ke slyšení. Na albu Hex (Or Printing in the Infernal Method) a loňském Hibernaculum (složeném z nových verzí starších skladeb) zněli Earth jako zvláštní mix stoner rocku a country. Na nejnovější nahrávce The Bees Made Honey in the Lion‘s Skull je dokonce posílil Bill Frisell. Jazzový kytarista a  spolupracovník třeba Johna Zorna pomohl k celkovému zklidnění hudby Earth, která teď dosahuje skoro meditačních poloh, k čemuž výrazně pomáhá také elektrické piáno, jež obsluhuje Steve Moore. Carlson v  rozhovorech cituje jako hlavní inspirační vzor jazzrockovou fúzi 60. a  70. let, v jeho nynější tvorbě však můžeme rozpoznat i vlivy blues či  bluegrassu. Earth s touto deskou určitě ztratí další z fanoušků, kteří si zamilovali jejich dřívější agresivní styl. Carlsonovi ale čajový dýchánek s jazzmany neubral nic na intenzitě, jen je jaksi rafinovanější. Pomalé repetitivní riffy se zadírají pod kůži stejně efektně.


David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.