- Inzerce -

Echofluxx na Trafačce

Zítřkem, tedy 12. červencem, počínaje se v pražské galerii Trafačka tak trochu nečekaně odehraje jeden z vrcholů letošní festivalové sezóny. Hvězdou pětidenní přehlídky Echofluxx bude americký skladatel Phill Niblock.

Prostor Trafačky se rozhodně nedá označit za ideální koncertní síň, o to je ale pro pořadatele Dana Senna lákavější. Betonová kostka ve stádiu rozkladu skýtá neuvěřitelné možnosti ozvěn a vibrací, jimž je přizpůsobena i dramaturgie celé přehlídky. Phill Niblock, který ji v úterý 12. července zahájí, se fyzikálními a fyzickými aspekty zvuku zabývá v celém svém díle. Naposledy jsme se o tom mohli přesvědčit přednedávnem na Stimulu, kdy v malém sále Archy nádherně vibrovalo snad úplně vše… Spolus Niblockem se na pódiu objeví i Al Margolis, čtenářům HV důvěrně známý jako hybatel vynikajícího projektu If, Bwana působivě křížícího „vysokou“ i „nízkou“ experimentální elektroniku, a montrealská umělkyně Katherine Liberovskaya.

O den později bude scéna patřit domácím. Urbánní elektronik Stanislav Abrahám bude na pódiu vystřídán dvojicí tvořenou skladatelem Michalem Ratajem a kytaristou Ivanem Borešem, mezinárodní punc středě dodá Peter Szely pracující v oboru zvukové architektury, počítačové hudby, radioartu a dalších exkluzivních odnoží elektronické hudby.

Ve čtvrtek se publiku představí dvě dua. Soundartista a sochař jedinečných hudebních nástrojů Martin Janíček spojí své kovové roury, luky a pláty s gramofony Petra Ference. Filmový experimentátor Martin Blažíček zase protne kruhy s hudbou polského elektroakustického experimentátora Arszyna.

Skladatelka Anja Kaufmann se ve své konceptuální tvorbě snaží prozkoumat společenské a vědecké aspekty kompozice. V pátek 15. července se v Trafačce na pódiu představí v duu s výtvarnicí Frances Sander. Skladatel, kontrabasista a improvizátor George Cremaschi je v Čechách jako doma (doslova v Táboře), jeho vystoupení jsou ale stále vzácnými překvapeními. Páteční program uzavře režisérka Hana Železná mísící svět filmu a divadla s videem a hudbou: „hlavním leitomotivem její práce je povrch médií, intermedialita a různé výtvarné vlastnosti nosičů obrazu. Přestože se pohybuje na různých médiích (film, video, animace…), vždy se významně zabývá výtvarnými vlastnostmi použitého nosiče obrazu,“ píše se na netu.

Sobotní finále přehlídky obstará dvojice Petra DubachMario van Horrik spolupracující od roku 1994 a rozvíjející výchozí tezi, že zvuk a pohyb jsou identické. Milovníci sound artu jistě budou vědět i o jejich vazbách k holandské nadaci Logos. Jako třetí je na programu Hearn Gadbois, „profesionální perkusionista sídlící v New Yorku, specialista na techniku tradičních gobletových bubnů středního východu (zarb, tombak). Jeho více než třicetiletá dráha interpreta mu přinesla spolupráci s mnoha významnými umělci (Susan Deyhim, Yoko Ono, Patti Smith, Meredith Monk ad.).“ 

Naprostá většina vystupujících nehraje v Praze poprvé. Celková dramaturgie ale dává přehlídce punc něčeho neobvyklého. A připomeňme si, že předávání a sdílení kulturních informací by se nemělo omezovat na píárkové: poprvé, největší, legenda…


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.