- Inzerce -

Edo Žuđelović: Jutarnji SLOT – DISPENZER

Drásavé syčení dominuje komplexním zrnitým texturám i zkresleným industriálním úderům. Nová tvář černohorské scény, Edo Žuđelović, předvádí svůj potenciál v tvorbě (nejen) hlukových stěn.

Přestože tento výtvarník vstoupil na hlukovou scénu teprve letos, upoutal pozornost již svým debutem Crowd, v němž se analogově zrnité nepravidelné basy kloubí s arytmickými rozmazanými perkusemi. Na nejnovější, zatím pouze digitálně vydané, desce Jutarnji SLOT – DISPENZER se zkreslené či přesaturované tlukoty vrací opět, tentokrát však v kovovějším a agresivnějším hávu tvořeném hlasitými ruchy vyšších frekvencí. Hlukový industrial se na půlhodinovém albu dále napojuje na mohutné abstraktní stěny rozličných syčení, zrnění a šumů, které rychle kmitají nad basovým základem.

Úvodní Q1 představuje noise wall klasičtějšího střihu, v níž se nad valivou hlubší frekvencí ozývá vysoké zběsilé syčení. Souhru usměrňují stálá pištění a zrnění připomínající praskání ohně, zatímco vracející se svistot hutnou texturu lehce odlehčuje a dodává jí větší spád. V komplexní zvukové smršti zahalené bílým šumem lze objevit další drobné změny a nové ruchy, což vybízí k dalším poslechům neprobádaných zákoutí. Po čtvrthodině se všechny prvky slijí v jedno a zmizí do ztracena, aby další skladba Q2 mohla předvést svůj dvanáctiminutový dialog mezi skřípavými i hrubšími dilatacemi zkreslených perkusí, rozléhajících se na tichém pozadí. Zvuky se občas sjednotí v pokusu o tvorbu koherentní stěny obohacené o hluboké podloží, po chvíli se však zase oddělí, aby mohly samostatně rezonovat. Závěrečná Q3 opět vrací album blíže k zaběhlým kolejím noise wall, byť pouze na necelé tři minuty. Střídající se táhlejší i svižná syčení tu evokují až sněhovou bouři.

I přes rozdílnosti jednotlivých kompozic je Jutarnji SLOT – DISPENZER zvukově jednotný počin nabízející podmanivá víření abrazivních frekvencí. Edo Žuđelović ovládá hlukové řemeslo zručně a je nyní na něm samotném, jak svůj um dokáže využít i v dalších nahrávkách.

Edo Žuđelović: Jutarnji SLOT – DISPENZER
Gates of Hypnos (https://gatesofhypnos.bandcamp.com/album/jutarnji-slot-dispenzer)


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby