Rok DADA se překlopil do druhé poloviny a releasy nahrávek v prostředí české hlukové avantgardy doslova akcelerují. eEeSeM neboli ExSxMx neboli Eine Stunde Merzbauten vydávají letos již třetí nahrávku. To je třeba označit za až neskutečnou píli a chuť, ovšem mají tyto nahrávky ještě co nabídnout? Nezahltí se tak uši posluchačů této ultra-alternativy, kterých přece jen není tak vysoký počet, jako třeba u hardcoru? Deska ByloNebyloRybaNaruby však i tak nabízí mnoho lákadel.
Zástupy recenzentů právě v tuto chvíli také žhaví pera a klávesnice nad tímto počinem, ovšem ne každý má před sebou premiéru v hodnocení práce v podstatě již legendy české divnohudby, Radka Kopela. Přidaná hodnota entuziasmu bude navíc ještě výraznější díky tomu, že jsem část desky, konkrétně záznam z klubu Rybanaruby, tehdy slyšel naživo. Umístěn v první řadě, přímo před Radkovým zesilovačem, jsem si vychutnával lahodnou zvukovou masáž. Nezapomenu též názor ze strany obsluhy, že: „tohle už je brutální noise“. Ještě pře vložením do přehrávače dostává eEeSeM bod za obal, na němž se nachází zkosená svastika z nožíků-rybiček. Uvnitř doufám, že zbytek desky bude obsahovat i nějaký nekorektní nasamplovaný materiál, na bázi například industriální klasiky The Grey Wolves.
Kromě záznamu z Rybynaruby se na desce nachází 99 tracků studiových nahrávek. Tento styl koncipování mi připomíná noisecorové umělce s několika desítkami/stovkami/tisíci písněmi třeba i na EP formátech, v nichž se též často mísí studiový a živý materiál naskládaný přes sebe, aby posluchač trpěl co možná nejvíce. Zároveň však cítím trochu strach, neboť digitální zvuk CD reprodukující nahrávku z profi studia není formát, který by mně osobně k noisu a freejazzu úplně seděl. Bližší je mi špinavý/lo-fi zvuk v analogovém formátu, tedy často řádně zaprasená (ne)kvalita od srdíčka a konečníčku. A co si budeme povídat, taková kazeta s nahrávkou Napalmed je i přes občasné nájezdy hipsterů kontrakulturní fetiš, který jen tak nevyčpí. Ovšem Radek Kopel má tu dobrou vlastnost, že umí překvapit, takže nepropadnu obavám a pouštím hlasitost na max.
První dvě skladby (KdybyBylyVPrdeliRyby a NemuselyByBytRybniky) jsou záznamem z vystoupení v Rybě, přičemž hrubý mix od Alexe Tomina prošel ještě následným masteringem. Než se nadějete, vyřítí se na vás chaotický/kakofonický elektrobordel, v němž dominuje krabičkový syntetický zvuk a různě zkreslené vokály (zvuky evokující hodně porouchanou dětskou hračku, která může zabít) za doprovodu rovněž řádně zefektovaného saxofonu. Tento nástroj otevírající cestu k freejezzovým polohám však působí v takto chaotické změti skoro ztraceně. Příliš tak nevynikne například až kosmický saxofonový nástup z poloviny desáté minuty (či podobný v minutě sedmnácté). Pokud vás však uspokojí zvuk troubícího parníku v dětské vaně po výbuchu atomové pumy, pak je vše v pořádku.
K tomu je myslím třeba dodat, že hra saxofonisty eEeSeM se jeví v živém záznamu jako daleko kreativnější, na poslech barevnější a přístupem invenčnější, než tomu bylo na minulé desce uskupení nazvané ExSxMx. Možná proto mě první skladba z desky nepřestává bavit a chci druhou písničku, stejně jako publikum v Rybě. V chaotických obrazcích se mi při poslechu chvílemi mihne zpoza zkreslených vokálů i brutálně mučený Frank Sinatra. Příjemně nepříjemná záležitost.
Třetí kompozice na desce je zastřešena názvem JsouDveVeciNaSveteCoSmrdiJakoRybaAJednoJeRybao a je oním pásmem 96 písní, z nichž kromě titulů PyteNa(cu)Raky (18. track), 666 (66. track), NaziFunksPunkOff (track číslo 88) a Outro (č. 99) nemá žádná specifický název. Kromě kombinace výše uvedených postupů zde nalézáme více zárodků struktury, chvílemi se ozvou i syntezátorové beaty, obvykle za doprovodu také poměrně čitelného cyber-sága. Jeden takový rytmičtější motiv zní skoro jako kosmická střílečka (píseň 35). Jiné podobné nápady mi ale přijdou poněkud levné, nejvíce mi to bije do uší ve stopách 15 a 16. Zato některé dětinsky cvakající, pípající a bulající dadaistické zvuky shledávám jednoduše rozkošnými (třeba track č. 24). Počkal jsem si i na speciálně nazvané písně, ale vesměs žádné asociace k názvům jsem nenalezl.
První i druhá část desky spolu zvukově velmi ladí, ovšem studiová nahrávka nepůsobí tak brutálně. I přesto, že má ByloNebyloRybaNaruby i klidnější momenty (posuzováno dle standardu celé tvorby), tak se na fošně děje tolik věcí, že ani sebepozornější posluchač nestihne vstřebat ani polovinu nápadů. Protože se vesměs nejedná jen o koncentrovaný bordel, jako je tomu v případě jiných mnohoskladbových hlukových počinů, nechal bych příště některé nápady víc vyniknout. Chcete-li ovšem při poslechu zadusit veškeré zárodky struktury či dokonce hudby, začněte si pouštět tracky náhodně přes sebe. Je to jízda.
Celkově vzato, hudebně/hlukově je ByloNebyloRybaNaruby paráda, po kovových marastech z minulosti má Radek Kopel nový tým, který dokazuje, že mu současný styl sedí. Čím víc ho ale poslouchám, tím silněji mi vadí pojetí profi studia a především digitálního zvuku. Přiznávám v tomto svou zaujatost, ale nahrávka mi přijde zvukově sterilní a díky dlouhé stopáži chvílemi i poměrně otravná (když není nálada). Ovšem jak už bylo řečeno, měl jsem výhodu část desky slyšet naživo a stále si v pozadí představuji tu syrovější nálož. Přitom se mi před očima zjeví nějaká útulná umělecká výstava, při níž z produkce eSeSeM lidem slézají z těl tetování, jež mají vyznačovat dobrý vkus.
Jedná se zkrátka o třetí nahrávku v rychlém sledu po sobě, na níž je ovšem slyšet nejen stálý dostatek nápadů, ale i peněz na studio a lisovaná CD. To pro mě ovšem představuje dvojsečnou zbraň, pro analogové a trash maniaky to asi nebude ten pravý šálek dehtu. Koncepčně mi Ryby přijdou poněkud vyčpělé, hákáč na obalu (promo jej má nezkosený, tedy bez schovávaček) sliboval provokativnější atmosféru, ale té se mi nedostává. Podobně vyznívá i koncept 96 písní, u nichž je ale ve výsledku úplně jedno, jakou mají stopáž. I co se týče stopáže by bylo dle mého názoru méně více – třeba taková Massola to na vás vyklopí za necelých 8 minut a jste na vrcholu blaha.
Jsem za nahrávku ByloNebyloRybaNaruby rád, ale zároveň bych doporučil tomuto noisovému revivalu o 666 obrazech menší tvůrčí pauzu a nezaplněná místa ve vydávacím plánu bych nechal ještě chvíli provětrávat. Už proto, že jejich tvorbu sleduji a chci se těšit na další počin. Zároveň se budu tiše modlit za odlišný zvuk u budoucí nahrávky, digitální rybičky se totiž netráví zrovna lehce, a to ani v případě gurmána.
eEeSeM: ByloNebyloRybaNaruby
(https://bandzone.cz/merzbauten, https://www.napalmed.cz)