- Inzerce -

Eliane Radigue: Ψ 847

Eliane Radigue: Ψ 847

Oral (www.oral.qc.ca)

 

Francouzská skladatelka Eliane Radigue rozvíjí v posledních letech dvě linie aktivit. Dáma, která je spjatá především s elektronickou hudbou, začala v novém miléniu rozvíjet sérii kompozic pro akustické nástroje, v nichž si pohrává s témbry, jichž bychom se nenadáli. Na nahrávce je zatím z této série k dispozici pouze Naldjorlak I pro sólové violoncello, další díly pro basetový roh či harfu byly provedeny koncertně. Paralelně s tím se postupně dostávají na světlo světa její starší nahrávky a veřejnost si tak může dělat stále kompletnější představu o cestě, již Radigue prošla od 50. let, kdy ji uchvátila musique concréte Pierrů Schaeffera a Henryho, přes ovlivnění tibetským buddhismem k dlouhým plochám elektronických oscilací.  Na kanadské značce Oral právě vyšla jedna z dlouhých meditací, které byly pro Radigue charakteristické od sedmdesátých let. Syntezátor ARP 2500, její hlavní instrument, je v kompozici Psi 847 zdrojem vysokých frekvencí, které se pomalu posouvají a tak vytvářejí klidnější či naopak rozkmitané plochy. Do nich čas od času vstupují motivy synteticky zvonivých tónů – někdy se opakuje jeden, jindy dva nebo tři, v rytmech, které jsou téměř pravidelné, ale ne strojové.  Během více než sedmdesáti minut se vystřídají místa téměř nehybná s vlnkami výraznější aktivity, celek je ale zvukově velice jemný, z vysokých tónů se až točí hlava. Na jednom disku je nahrávka studiová, na druhém koncertní, což u elektronické hudby může působit zvláštně, ovšem u Radigue byl konkrétní prostor vždy důležitou součástí realizace hudby. V případě Ψ 847 jsou reproduktory rozmístěny kolem publika, ovšem namířené od něj směrem ke stěnám, takže k posluchačům se zvuk dostává až po odrazu, dobarven akustikou konkrétní místnosti. Ačkoliv nahrávka může takový zážitek zprostředkovat jen omezeně, zní koncertní nahrávka jinak, barevněji, měkčeji než ta studiová. Vzhledem k tomu, že lidský sluch s postupujícím věkem ztrácí schopnost slyšet vyšší frekvence, užijí si tuto skladbu nejkompletněji asi děti, psi a netopýři. I pro nás ostatní ale naštěstí zůstává ve sféře slyšitelného právě tak dost na to, abychom fascinovaně poslouchali.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.