- Inzerce -

Eliška Cílková: Pripyat Piano

Eliška Cílková: Pripyat Piano

Mathka (www.mathka.pl)

 

Havárie jaderné elektrárny v Černobylu v roce 1986 působí i s odstupem několika desetiletí jako cosi těžko pochopitelného a radiace, která se z ní rozletěla po celém světě, se již mnohokrát proměnila v inspiraci různého druhu, ať už to byl hit Radioaktivität skupiny Kraftwerk, dánský umělec Jacob Kirkegaard zkoumající zvukové rezonance v prostorách Černobylu, nebo počítačová střílečka S.T.A.L.K.E.R.  Loni na podzim přibyla do tohoto seznamu nahrávka české skladatelky Elišky Cílkové nazvaná podle města ležícího v lidmi opuštěné zóně blízko bývalé jaderné elektrárny. Tématem se pro ni staly klavíry, které tu bývalí obyvatelé zanechali, když museli město opustit, a které nezaujaly ani příležitostné zloděje rabující prázdné domy. Klavír jako bizarní pozůstatek kultivovanosti v místě, které si příroda bere pomalu od lidstva zpět do své vlády, symbol měšťanské kultury rozpadající se vlivem větru a deště. Kolik krásy se z těchto trosek ještě dá vykřesat?

Eliška Cílková během několika návštěv objevila několik klavírů v různém stadiu rozpadu, hudbu a zvuky na ně nahrané si přivezla domů a zde z nich sestříhala něco málo přes půl hodiny trvající dílo. Mimochodem, radioaktivita je pro ni asi trvalejším tématem, protože v minulém roce doprovodila hudbou dokument Genpatsu o katastrofě jaderné elektrárny v japonské Fukušimě. Ač stojí nahrávka jen na klavírech, zvukově jednobarevná není. Kromě toho, že umírající piána znějí mnohem zajímavěji než ta naladěná, pronikají na některých místech do hudby také zvuky prostředí, kde se nahrávalo – kapající voda v místnosti, vítr i hlasy a geigerův počítač, zvukový symbol radioaktivity od dob Kraftwerk. V bookletu se dočteme, jak si každý nástroj vyžádal vlastní přístup odpovídající míře jeho rozkladu. V části nazvané House of art tak slyšíme šmrdlání a brnkání ve strunách, protože klaviatura již byla nefunkční, v Piano in Apartment II zase sloužily hlavně struny v hlubších polohách, takže dominuje dramaticky pochodující basová linka, která se občas vystřídá se škrábáním. Grand Piano in Concert Hall dominuje jeden opakovaný tón nad konstantním kapáním a přehrabováním se rukou ve strunách. Výmluvný název má skladba Torsos of non-playing pianos – hluky klavírních trosek, z nichž už kloudný tón nevyjde, monotónní rytmické škrábání doplněné náhodným poklepáváním, fragmenty hlasů. S nahrávkou se zde slyšitelně manipuluje, což je výjimka v rámci alba, které ke zvukům přistupuje spíše krotce. Z pokroucené zvukové smyčky se klube docela zajímavý minimalistický elektroakustický fragment

Autorka v bookletu i v rozhovorech popisuje své pátrání po hudbě v opuštěných místech s velkým nadšením. Bohužel se „materiálu s příběhem“ nedostalo příliš invenčního zpracování. Najdeme jednotlivá zajímavě znějící místa – třeba Piano in Apartment I s dlouze doznívajícími klastry, odbíjenými v pravidelném rytmu – jinak se ale zdá, že na místě šlo spíše o osahávání nástrojů bez nějakého většího plánu. Trochu to prozrazuje i skladba In Prague, v níž se míchá hudba hraná na rozladěné piano v Pripjati a na naladěné v Praze – čistý zvuk odkrývá nikam nevedoucí melodii. Jako by výsledek zůstal na půl cesty mezi čistým dokumentováním terénních zvuků a jejich skutečně tvůrčím hnětením. Nahrávka není pouhým záznamem – nahrávky jsou sestřihány a navrstveny na sebe, občas se zvuky docela divoce (a ne zrovna příjemně) rozbíhají ve stereu – ale studiové práci chybí nějaká slyšitelná dramaturgie a odvaha do materiálu říznout. Takže i nadále platí, že nejlépe atmosféru vylidněné zóny kolem Černobylu vystihuje kniha Piknik u cesty bratří Strugackých, napsaná čtrnáct let před tím, než to bouchlo.

 

Album je k poslechu či ke koupi napúříklad zde.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.