- Inzerce -

Elliott Sharp: Oceanus Procellarum

Vulkanická činnost svou intenzitou, nebezpečností a zároveň krásou přitahuje lidi od nepaměti. Na rozdíl od jiných přírodních jevů, třeba mořských vln, se sopky nedočkaly takového množství hudebních ztvárnění. Snad kvůli tomu, že nerušené posezení na břehu mořském je poměrně snadno dosažitelné ve srovnání s posezením poblíž soptící hory. I tak tu nějaké vzory máme: Islandský skladatel Jón Leifs v roce 1961 s řádným bušením a řinčením zachytil erupci vulkánu Hekla. Alana Hovhanese roku 1982 inspirovala erupce Mount St. Helens v americkém státě Washington k docela lyrické symfonii.  

Skladatel a kytarista Elliot Sharp, mimo jiné autor jedné z kompozic, které zazněly letos na festivalu Ostravské dny nové hudby, se inspiroval vulkánem, který nikdy spatřit nemohl, protože bublal před milióny let, navíc nikoliv na naší Zemi. Oceanus Procellarum je latinský název oblasti na Měsíci, česky zvané Oceán bouří. Přistálo na ní již několik sond právě kvůli zkoumání toho, jak tato největší plocha přivrácené strany měsíce vznikla, a možná i kvůli zkoumání možností těžby radioaktivních prvků, které se tam hromadí. A právě dávný původ této formace předvádí Elliot Sharp s velkou dávkou zvukomalebnosti.

Skladba je napsána pro basklarinetistu Garetha Davise, německý Ensemble Resonanz, respektive jeho smyčcovou sekci, a autora vybaveného elektrickou kytarou. Zatímco komorní soubor hraje hudbu komponovanou za využití různých algoritmických procesů, basklarinet a kytara dostávají občas volnost k improvizaci. Smyčcové nástroje jsou vybaveny alternativními smyčci ze dřeva nebo kovových pružin, čímž dosahují zvláštních zvukových barev.

Elliot Sharp je velice plodný hudebník, takže není divu, že z jeho skladeb máme občas pocit jistého kriticky řečeno opakování, pozitivně řečeno, jednotného osobního stylu slyšeného v řadě jeho komorních i orchestrálních děl posledních let. Mnohé efekty smyčcového orchestru jsou k nerozeznání od klasiků 50. a 60. let, třeba z takzvané „polské školy“ – samozřejmě obohacené o ony speciální smyčce, které dodávají zvuku drsnější a škrábavější témbry. Kompoziční technika, již skladatel popisuje jako práci s molekulami a chaotickými strukturami směřujícími k určitému řádu, slouží k postupným proměnám těchto zvukových mas z jednoho odstínu do druhého. Jistá nepřekvapivost této složky je vyvažována kombinováním smyčců a zčásti improvizovaných pasáží sólové kytary a basklarinetu. Davis i Sharp jsou v tomto oboru protřelí a jejich improvizace jsou zajímavé nejen škálou vyluzovaných zvuků, ale i jejich dávkováním a budováním dramatických křivek.

Necelý čtyřicet minut kompozice je rozděleno do pěti částí a každá z nich pak zase do několika epizod, v nichž se průběžně střídají eruptivní vrcholy a tišší, občas skoro něžné (4. část) plochy. Elliot Sharp zkušeně vyvažuje gradace i tlumení a vyhýbá se tak nudě z pouhé zvukomalebnosti. Osobně ale beru kompozici jako potvrzení dojmu, že je zajímavější coby improvizátor než skladatel.

 

Elliott Sharp: Oceanus Procellarum

Cavity Search Records https://www.cavitysearchrecords.com/

 


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.