- Inzerce -

Ensemble X

Ensemble X

Red Toucan Records (www3.sympatico.ca/cactus.red)

 

Na počátku byla výzva, aby tubista Carl Ludwig Hübsch zahájil sympózium improvizace v Basileji. Chopil se toho ve velkém stylu: shromáždil kolem sebe shluk muzikantů ze Švýcarska, Francie a Německa plus nějakého toho Newyorčana a vznikl Ensemble X. Album, které nyní poslal do světa label Red Toucan Records, sice tento první koncert nezachycuje, zato na něm najdeme čtveřici záběrů z následných vystoupení v Kolíně nad Rýnem a v Berlíně z let 2008 a 2011, které nám dávají dosti plastický obrázek o tom, jak taková formace, čítající suma sumarum devatenáct improvizátorů s klarinety, houslemi, trubkami, flétnami, kontrabasem, spinetem, perkusemi, objekty atd. atd. funguje. Nevystupují tady jako sólisté, ačkoliv jsou všichni od violoncellistky Martine Altenburger po pianistu Philipa Zoubeka na ambaláži desky poctivě vyjmenováni, ačkoliv mají za sebou už činnost v řádce souborů jiných; jsou totiž podřízeni celku jako jeho integrální součásti.

Tak také vyznívá hudba: má svoji zvukovou posloupnost, napřed existuje tabula rasa, z níž se vynořuje v neunáhlených návaznostech architektonické vrstvení zvuků jednotlivých nástrojů, ty se snoubí, prodírají, žejbrují po naznačených kolejištích, dusí svůj vnitřní přetlak, nesměle bloumají, pohřmívají, hrouží se po norných stěnách protichlého vření či zabarikádovaného hlučení, rozvrstvují se, odkapávají jako po dešti, šátrají, rozjíždějí se do výhybek diskrepance. Je to rovnice o mnoha neznámých, hledající rozuzlení, mísená hraním si na škatule škatule hejbejte se, poklička dusí nahromaděnou páru, dokud se zpod ní nerozjede drkotající mašinérie.

Nejde o obvyklou hudbu, výsledek spíše připomíná přírodní úkaz, ten však není eruptivní, je spíše umírněný, protože čím více hráčů se zde prezentuje, tím více ticha nabíhá… dokud se vše neseskrumáží a ze stávající točny nevyjede kamsi do vytracena. Může nám to vzdáleně připomenout Zornovu Cobru a možná cosi takového měl iniciátor a katalyst souboru Hübsch na mysli, ale všechno je takové potichlejší, odlehlejší, kutající, je to hudební lego, sestávající z drobných součástek, ty však do sebe konec konců jakýmsi záhadným způsobem zapadají. A o to tu vlastně šlo.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.