- Inzerce -

Entangleland neznamená Discoland

Andi Otto i F. S. Blumm se pohybují především na dancefloorové scéně, ale jejich společné dílo publikované na hamburské nezávislé značce Pingipung je o něčem jiném…

V podobě digitálního a vinylového alba, jež vyšlo 3. dubna, dvojice vyrukovala s hudbou, ve které nepulsují elektronické beaty, tím méně duc duc buchařina. V jedenácti nových skladbách se prolínají akustické nástroje (harfa, psalterium, violoncello, kytara) s elektrickými, jako jsou elektrická kytara, baskytara či syntezátor. Zvuk perkusí balancuje někde uprostřed, neboť je echován skrze Blummem vlastnoručně sestrojené spirálové udělátko. Takto je umocněn dubový podklad skladeb. S touto elektricko-akustickou fúzí začala dvojice již před šesti lety na prvním společném albu Bird and White Noise, ale nyní se podařilo namíchat chutnější hudební koktejl, v němž jsou všechny ingredience využity nápaditěji.

Nejpozoruhodnějším rysem je v některých skladbách střet starobyle znějícího strunoví s hutným tahem rocku, dubu a minimalismu, střet lahodné chuti s pikantností, spirituality se živočišnou energií, exprese s ambientem. V plné síle to vyvěrá hned v úvodním tracku Entangleland, v Yukiyama (track č.3) dokonce s japonským odérem, v Long Way Home (9) s odlehčeným dubem, v následujícím Inter Twine navíc s koncentrovaným smutkem. Ostatní skladby jsou tu více, onde méně intenzivní fúzí dubu, ambientu a minimalismu. Za nejzdařilejší považuji Kilani s výrazně vyostřeným syntezátorem, Succulent Green, zdrsněnou, zašpiněnou, s podivně rozsekaným rytmickým spodkem, Inner State Highway, do níž proniká jungle, a kratičkou Active Fault Map (1:45) s archaicky rozvernou elektronikou. V závěru se uvolněně rozhoupá reggae v Caldera Bay.

Mimochodem: F. S. Blumm s kytarami natočil tři desky též s klavírním experimentátorem Nilsem Frahmem (na berlínském labelu Sonic Pieces), které rozhodně také stojí za pozornost…

Andi Otto & F. S. Blumm: Entangleland
Pingipung https://www.pingipung.de/releases/


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.