- Inzerce -

Ernesto Diaz-Infante: Civilian Life

Ernesto Diaz-Infante: Civilian Life

Pax Recordings (www.paxrecordings.com)

 

Mexický kytarista žijící v San Franciscu to s názvem svého alba asi myslel trochu jinak, já ovšem oceňuji, že je tahle slovka dokonale civilní a neokázalá, o to působivější. Hudba na ní obsažená si žije vlastním životem plným vnitřního klidu a bez potřeby velkých gest kytarových virtuózů zamořujících svět rocku a jazzu upřednostňováním exhibice před hledáním pregnantního výrazu. Ernesto Diaz-Infante se na svých albech nepředvádí a přes všechnu pestrost a občasnou zvukovou monumentálnost ani na okamžik nezbourá intimně přívětivou atmosféru.

CD Civilian Life je tak trochu deníkovou poctou San Franciscu. Diaz zde hraje na akustickou kytaru, akustické i ozvučené bajo sexto (tradiční mexickou šestistrunnou basovou kytaru), občas se ale ke slovu dostane i jeho hlas, zpívající mísa a elektrická tampura. Stručné field recordings stejně jako názvy několika kompozic (Yerba Buena, Palais Idéal) zasazující vznik alba do konkrétního časoprostoru. Nahrávalo se na minidisk v podzemce, v parku, doma i ve studiu.

Síla alba tkví v jednoduchosti – kytary jsou téměř bezezbytku rozeznívány rytmickým „drhnutím“ přes všechny struny a znějí opravdu „zblízka“, čímž Diaz dosahuje doslova taktilního účinku. V repeticích nebohatých na variace díky takovému přístupu ke hře a způsobu nahrávání dokonale vynikne struktura zvuku – nic není vypulírováno, naopak, Diaz nám servíruje pěkně zrnité momentky. Občas v podobě dlouhých zvukových bloků, jinde v podobě subtilních miniatur prokládaných zvuky genia loci. Uměřenost je zde evidentně plodem zásnub času a mistrovství ořezat vše nepotřebné.

Welcome to San Francisco, jmenuje se úvodní půlminutový zvukový úlovek. San Francisco miluji a Diazovo album mi je zvláštním způsobem, o to přesněji a plastičtěji evokovalo. Takže se přidávám k hlasu paní v podzemce: vítejte.





Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.