- Inzerce -

Ernesto Martinez: Sincronario

Ernesto Martinez: Sincronario

Tzadik (www.tzadik.com)

 

Americký skladatel Conlon Nancarrow vytvořil většinu svých skladeb pro mechanické piano, které mu umožnilo vytvářet extrémní polyrytmické konstrukce, příliš náročné pro živé interprety. Nancarrow strávil velkou část života v Mexiku a tam se setkal s mladíkem jménem Ernesto Martinez. A Martinez nyní Nancarrowovy zběsilé motorické myšlenky rozvíjí dál. V posledních dekádách se technická úroveň interpretů zásadně posunula, i kánony původně psané pro mechanické piano, v nichž každý hlas jde vlastním tempem, se dočkaly provedení od lidských interpretů. A živě svou hudbu provádí také Nancarrowoův žák Ernesto Martinez, jenž k tomu účelu dal dohromady vlastní ansámbl. Zatímco jeho první desce na značce Tzadik (Mutaciones, 2004) dominovala preparovaná akustická kytara, pro aktuální nahrávku sestrojil Hyperión, přenosný nástroj s nylonovými strunami a klaviaturou. K němu se přidává marimba, všelijaké bicí a baskytara.




Je to hudba, z níž někdo může dostat tik. Neustálý úprk šestnáctinových not zprvu budí zdání minimalistických repetic, než si uvědomíte, že se ve skutečnosti téměř nic neopakuje a hudba prochází nekonečnými proměnami. Ve srovnání s Nancarrowovými studiemi je o něco přehlednější a nepracuje tak často s různě rychlými vrstvami v rámci jedné skladby, stále je ale rytmicky hodně zapeklitá, což se nevylučuje s citelným energickým tahem. Ten podporuje významná role baskytary, která hudbu posouvá do téměř rockových sfér. Zároveň občas zaslechneme ohlasy (ale opravdu jen v náznaku) rytmů a frází mexické populární hudby. Jádrem desky je třívětá Suite Sincronario, v níž Hyperión, perkuse a baskytara splétají rytmické pavučiny od jednoduchých úderných motivů až k nepřehledným šmodrchanicím. Následuje kontrast v podobě čistě klavírní a snad až příliš prosté skladby em. Její „hezké“ rozklady akordů vystřídá disonantnější Anti M-R, ve které akustické nástroje doplňují i rejstříky syntezátoru. XZ-3 pro dva klavíry (nebo čtyřruční klavír, to není úplně jasné) je nejblíže hudbě Martinezova učitele Nancarrowa, 1+1=1 pro dva hráče na Hyperión je zběsile rychlou jízdou, kde svou roli hraje i skřípající a klapající mechanismus nástroje.

Zatímco někdo učí stroje, aby hrály jako lidé, jiný nutí lidi hrát jako stroje. V podání Ernesta Martineze v sobě mají „strojové etudy“ právě to potřebné napětí mezi lidským a ne-lidským přístupem, což jim dodává velkou sílu. 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.