- Inzerce -

Eventless Plot: Structures

Eventless Plot: Structures

Creative Sources Recordings (www.creativesources.com)

 

Řecké trio Eventless Plot zůstává věrné konceptu jemné a zvukově vytříbené improvizované komorní hudby. Preparátoři klavíru Vasilis Liolios a Aris Giatas společně s objekty a elektronikou experimentujícím kytaristou Yiannisem Tsirikoglouem opět přizvali také dva hosty. První track interior/interaction doplňuje basklarinet Chrise Cundyho a závěrečný třetí kus co_exist obohatil hráč na perkuse a objekty Louis Portal.

Ohledně vývoje improvizace lze mluvit o této nahrávce jako o ryze současné. V posledních letech můžeme na této scéně sledovat ustupování z radikálnosti konceptů elektroakustické neidiomatické improvizace; možná prostě proto, že už i ty se často proměnily ve vcelku čitelné idiomy. Boření hranic tak navrací do této sféry evropské hudby také například po nějakou dobu opomíjený evropský „neskandinávský“ freejazz, groove a další žánry uplatnitelné v postmoderních kolážích, či třeba zaujetí pro naprosto klasický zvuk určitého nástroje, ovšem při značném rozšíření standardního instrumentáře této hudby. V poslední době bývá v této hudbě často také více humoru, ovšem na albu Structures o něj jde možná až ve třetím plánu. Tím prvním plánem je tu tříbení zvukové estetiky hry směrem k maximální preciznosti a co nejčistší hře s detaily. Druhým je potom práce na souhře, která kloubí opravdu široké výrazové možnosti improvizujících formací s naprosto sebejistou, byť instantní hudební formou. Výsledek je nadmíru příjemný a zvukově velmi průzkumný zároveň.

Pečlivě stavěné abstraktní plochy střídají konkrétní sólové zvuky okamžitě odhalitelného původu. Výrazný dojem tu zanechávají například kovové perkusivní zvuky asijského charakteru a táhlé elektronické plochy, přitom se ale toho stále děje spousta dalšího. Neidiomatičnost je tu nahrazena něčím jako „bezafektovostí“. V ní je prostor pro posluchače, tam si může promítnout do zvuku libovolné scénáře od vize seriózních posluchačů klasické hudby až po kosmicky dadaistickou psychedelickou párty plnou za normálních fyzikálních podmínek nemožných překvapení. Další dobrá deska dobré přemýšlivé kapely je tu.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.