- Inzerce -

Fennesz: Mahler Remixed

Fennesz: Mahler Remixed

(fennesz.bandcamp.com/album/mahler-remixed)

 

Christian Fennesz byl v roce 2011 pozván, aby k příležitosti výročí úmrtí Gustava Mahlera zremixoval hudbu tohoto slavného Středoevropana – Rakušáka, kterého Češi rádi berou za vlastního. Logiku by takové spojení mělo. Gustav Mahler zacházel ve své době s orchestrem docela radikálně, rozšiřoval ho na maximum, obohacoval o méně obvyklé nástroje jako kladivo nebo poštovní trubka, pracoval s rozmístěním hudebníků, které někdy nechal hrát třeba ze zákulisí. Snadno si můžeme představit, že by si dnes dobře rozuměl s možnostmi elektroniky. Mahlerovy symfonie mají také často hustě vrstevnatý zvuk ne nepodobný Fenneszovým albům. Mahler byl skladatelem hudebních dramat, ale najdeme u něj i kusy, které jsou svým způsobem meditativní, ať je to Adagietto z Páté symfonie (proslavené filmem Smrt v Benátkách) nebo majestátně nehybný úvod První symfonie.

Projekt Mahler Remixed vznikl původně jako audiovizuální dílo, na němž se Fennesz spojil s německým filmovým umělcem jménem Lillevan. Jejich vystoupení vyšlo jako součást kompletu sedmi DVD Gustav Mahler: Lied Collector’s Edition vydaného rakouským rozhlasem (zde). Nyní se rozhodl vydat samotný zvukový záznam na vlastní triko.

Prvních sedm minut se valí trochu uspávací ambient – Mahler na sedativech – až se vynoří obava, že se půjde snadnou cestou rozmazání originálu do poetických šmuh. Pak ovšem přijde zlom a věci se začnou odvíjet zajímavěji. Co je z Mahlera využito, těžko přesně určit. Fragmenty symfonií se objevují nenápadně a nenarazíme na žádný ze známých motivů. Zároveň funguje orchestrální zvuk (a fragmenty sboru) i přes různá zkreslení jako výrazná protiváha elektronickým barvám. Na několika místech se do věci vloží elektrická kytara, jednou s riffem, který můžeme slyšet na letošním Fenneszově albu Bécs, do pestrých odstínů je rozehrán šum. Syntezátor příležitostně dodá decentní rytmický puls, na chvíli se ve smyčce zasekne cosi jako harmonika, snad odkaz k rakouskému šramlu a Mahlerově inspiraci lidovou kulturou, ale to je jen subjektivní pocit, s doslovností Fennesz nepracuje. Hudba se proměňuje ve srovnání s hudebním myšlením Mahlerovy doby pomalu, zároveň je ale dramatičtější než jiné Fenneszovy nahrávky.

Gustav Mahler kdysi prohlásil, že tradice je předávání ohně, nikoliv uctívání popela. Na těchto remixech o popel rozhodně nejde. Zatímco Matthew Herbert si na poctě Mahlerovi v roce 2010 pohrával s kontextem a formou, Fennesz jako by usiloval o destilaci mahlerovského zvuku svými vlastními prostředky. A destilace to je zdařilá.

 

Jak vypadaly vizuály k představení, můžete vidět zde:




Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.