- Inzerce -

Flao YG: Forgotten Works

Flao YG: Forgotten Works

Uvnitř (www.uvnitr.cz)

 

Možná se to nyní málo ví, ale i skladatel, programátor, konstruktér hudebních nástrojů, autor dvou obsažných knih o elektrofonech a publicista Milan Guštar, jehož texty můžete znát i z tohoto webu a který je zpovídán v obsažném rozhovoru v HV 5/2012, si prošel zkušeností, jíž shrnujeme do dvou slov: „mít kapelu“.

Ta jeho se jmenovala Flao YG a působila v osmdesátých a na počátku devadesátých let, nyní jí na Guštarově značce Uvnitř vychází „vzpomínkové“ album Forgotten Works. Nejedná se o archivní záznam, ale o rekonstrukci několika skladeb/písní skupiny vzniklých v letech 1984-1988 a vzkříšených Uvnitř v letech 2005-2012. Pouze ve dvou ze sedmí tracků slyšíme autentické „osmdesátky“: část Mrkví byla zachycena v roce 1988 na pražské Deltě, závěrečná skladba Dvandva vznikla, jak píše Guštar na svém webu, coby „duet (či duel) sitáru a osmibitového počítače Sinclair ZX Spectrum. Ve ‚slokách‘ generuje ZX Spectrum algoritmicko-stochastické melodické sekvence a hráč na sitár volně improvizuje. V ‚refrénech‘ mají hrát oba nástroje spolu unisono předgenerovanou melodii. Ta však byla pro hráče na sitár příliš nezvyklá a on ji nebyl schopen hrát bez chyb, což vytvářelo žádoucí napětí. Monotónní doprovodný drone byl hraný na syntezátory. Zbytek kapely vydával v kuchyni různé zvuky. Vše se nahrávalo najednou, v reálném čase, bez oprav. Tabla, hlas a nějaké zvuky byly doplněny po dvaceti letech.“ Tyto informace nalezneme pouze na webu, obal CDR sympaticky mlčí a nechává působit samotnou hudbu.

Kromě Dvandva je možné označit zbývajících šest tracků slovem písně – mají recitované texty a hudebně často rozvíjejí jeden motiv. Je v nich leccos z minimalismu i naladění na vlnu progresivního rocku à la King Crimson v období trilogie Discipline, BeatThree Of A Perfekt Pair či MCH Band kolem Es reut mich f…, i trocha veselé drzosti a grotesknosti české nové vlny, primárním zájmem výhradního autora hudby Milana Guštara jsou ale možnosti ladění a rozvíjení krátkých repetitivních motivků. Doba vzniku písní je z alba okamžitě slyšitelná, Flao YG je ale v každém okamžiku originálem s vlastní tvůrčí strategií.

Jak již bylo řečeno, autorem vší hudby je Milan Guštar, který ve všech sedmi číslech alba rovněž hraje na klávesy a bicí, příležitostně si střihne roli kytaristy a backvokalisty. Hlavními textaři jsou Pavel Marek a Hynek Čáp, jejichž texty voní hlínou, stromy i pitvorným napětím; tak nějak jsem si při jejich čtení a poslechu vzpomenul na Hmyzáka (Ženy, Činna). Zazní ale i slova Marka Aurelia, Richarda Brautigana a Jamese Joyce, jehož hlas na albu rovněž „hostuje“ z archivního záznamu.

Forgotten Works můžete zakoupit v podobě hezky vypraveného CDR zde (https://www.uvnitr.cz/music/music.html#forgottenworks) nebo zdarma stáhnout coby ogg, mp3 či flac tamtéž. Což platí i pro ostatní tituly Guštarovy diskografie. Vřele doporučuji nákup: Milan Guštar se stará o to, aby jeho nahrávky měly nejvyšší možnou zvukovou kvalitu. A poslouchat cokoliv přes hučení počítače a bedničky s počítačem dodávané je nedůstojné, nízké a zabíjí hudbu!


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!