- Inzerce -

Godspeed You! Black Emperor: Luciferian Towers

Za Bryana Adamse se již Kanada omluvila, jejím nejvýraznějším rockovým exportem i nadále zůstává Neil Young a v mých uších hned za ním početný kolektiv Godspeed You! Black Emperor, tvůrci atmosférického a extatického instrumentálního bigbítu, kterému hudební tisk připlácl nálepku postrock. GY!BE mě těší především tím, jak dokáží těm nejbanálnějším rockovým rekvizitám vtisknout punc opravdovosti, novosti a naléhavosti a jak jsou přitom s každým albem zas o něco jiní – to mají ostatně společné s již zmíněným Youngem.

Přibližně třičtvrtěhodinový aktuální titul Luciferian Towers obsahuje čtyři skladby, dvě z nich jsou ale čtvrthodinovky rozdělené vždy na tři části. Nejzajímavěji asi zní úvodní téměř osmiminutová Undoing a Luciferian Towers, v níž tak trochu po mexicku hrají dechy, což mile pobaví vyvolaným obrazem mariachis a jejich dechovky vypůjčené z habsburské Evropy. Něco podobného, i když na housle, slyším i ve finále závěrečné Hymny žádného státu. Skoro bych věřil, že tam také znějí dechy, bandcampová stránka alba je ale uvádí jen u první skladby. 

Většina Luciferian Towers se nese v duchu pozvolna budovaných gradací obrůstajících páteř z pořádně jedovatě zkreslených táhlých riffů, jen úvod druhé strany elpíčka, Fam/Famine, se ze smyčcového kolovrátku promění v poměrně nepříjemně přesycenou plochu, obejde se téměř bez bicích, které tu mají roli sporadického zvukového efektu, a krátce se vrátí k riffu úvodní, téměř titulní skladby.

Není tu téměř nic, co bychom od GY!BE již neslyšeli, opět ale zvukově o něco blíž neučesané nekompromisnosti a punkové (na jejich poměry) stručnosti. Až si říkám, že ještě pár titulů a vystačí si se singly (dobrá, tak čtyřpíšňovými sedmipalci), což může být pozoruhodným vyústěním jejich přímé a nekompromisní tvůrčí cesty.

Zatímco ve svých skladbách se GY!BE obejdou beze slov, na obalech a v bookletech alb jimi někdy doslova hýří a pozor – jsou to vážně míněné politické manifesty. V materiálech spojených s aktuálním titulem například horují pro totální demontáž vězeňsko-průmyslového komplexu, konec invaze z ciziny i konec státních hranic a volají po tom, aby zdravotní péče, bydlení, jídlo a voda byly prohlášeny za nezcizitelná lidská práva a aby ti odborničtí pitomci, kteří zničili tento svět, již nikdy nemohli do ničeho mluvit. Otázek stran definice a hranic programní hudby a rizik plynoucích z využívání uměleckého díla pro politickou kampaň (najednou je ta všechna hudba jakoby pouhým pozadím politických idejí, přestože je mnohem originálnější a méně naivní) se při poslechu Godspeed You! Black Emperor zkrátka nabízí celá řada. Z čistě estetického hlediska, které u umění považuji za nejdůležitější, to kapele ale stále dobře funguje, byť mám takové tušení, že po jejích starších albech budu sahat častěji. To ale, stejně jako načrtnutý chmurný osud Kanady, ukáže čas.  

Godspeed You! Black Emperor: Luciferian Towers

(Constellation Records, https://cstrecords.com)

 


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.