- Inzerce -

Gordon Kampe: Gassenhauer

Gordon Kampe: Gassenhauer

Wergo (www.wergo.de)

 

Německý skladatel Gordon Kampe (ročník 1976) patří ke generaci, která má to štěstí (nebo tu smůlu), že od počátku kariéry tvoří v době nejednotných měřítek, plurality stylů a všežravosti vkusu. I ty nejkonzervativnější hudební instituce se přinejmenším navenek tváří, že akceptují jakékoliv inspirační zdroje a kompoziční postupy. Co s takovou nepřeberností?

Kampeho hudba jako by v sobě chtěla skutečně zahrnout vše. A její tvůrce k tomu má dost předpokladů, jak se ukazuje na tomto CD,  které obsahuje šestici kompozic z let 2003 až 2010. Již při čtení  jejich názvů je jasné, že se budeme otírat o popkulturu: HAL pro kontrabasklarinet, kontrabas a akordeon odkazuje jednak k filmu Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka, jednak jsou jeho jednotlivé věty inspirovány tu tangem, tu syntezátorem Korg či bicím automatem. Z vědeckofantastického světa čerpá i Ripley-Musik V – jako by Kampe chtěl filmovému průmyslu oplatit povrchnost, s níž si ze soudobé kompozice bere zvukové strašidelné efekty (nebo si bez svolení půjčuje hudbu jako Kubrick Gyórgye Ligetiho do Vesmírné odysei), rozehrává tu hudební hrůzu a doluje efektní chrčení a hučení z basklarinetu, violoncella a klavíru. Orchestrální High Noon: MosquitosQs Nachtstück zase čerpají z estetiky starých westernů recyklací konkrétních melodií i vytvářením zvukové atmosféry imaginární vyprahlé Nevadské pouště. Gassenhauer, neboli pouliční odrhovačky byly inspirací desetidílné suitě miniatur ve stylu „každý pes jiná ves“.

Pro Kampeho hudbu je typické především rychlé přepínání různých stylových poloh. Všechny výdobytky západní moderny posledních padesáti let mohou být využity ve všech kombinacích. Dokáže valit agresivní kaskády tónů připomínající některé divočejší ze současných improvizátorů, pak vše zredukuje na tichounké vysoké tóny, tu střihne náznak tanečního rytmu či romantizující harmonii. Nekonvenční způsoby hry na nástroje se střídají s čistými tóny, úderný rytmický tah přechází v chaotické těkání.

Těkavost je zároveň silnou i slabou stránkou této kolekce. Spousta jednotlivých momentů či pasáží je bezmála geniální, instrumentace nápaditá, zapojení přednatočených či elektronických zvuků přirozené. Ale ona do krajnosti dohnaná všežravost, spojená navíc s občasnou nepříjemnou potřebou dávat najevo smysl pro hudební humor, vedou k tomu, že sotva si posluchač začne libovat v hudební myšlence, už je kopnut do zadku citátem či dramatickou změnou zvuku. Obě „westernové“ skladby zmíněné výše jsou asi nejlepšími položkami v tom smyslu, že se v nich Gordon Kampe drží více na uzdě a nechává tak jednotlivé prvky více vyvíjet.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!