- Inzerce -

Harpreet Bansal: Parvat

Norskou houslistku a skladatelku indického původu Harpreet Bansal mělo již možnosti poznat i naše domácí publikum, v jejích projektech účinkuje na indické harmonium pravidelně též pražský klávesový mistr Vojtěch Procházka. Nejinak je tomu i na jejím letošním albu natočeném společně s The Norwegian Radio Orchestra.

Album Parvat (v překladu ze sanskrtu Hora) obsahuje stejnojmennou třívětou kompozici (cca 20, 12 a 17 minut). V první a třetí se setkává trio Harpreet Bansal (housle) – Vojtěch Procházka (indické harmonium) – Sanskriti Shrestha (tabla) s orchestrem, každého kusu se chopil jiný aranžér, za prvním stojí Jan Martin Smørdal a za třetím Jon Øivind Ness. Orchestr diriguje Hannu Koivula. O druhou větu se pod vedením Bansal postaralo samotné trio virtuozních sólistů. Videozáznam celé skladby se nachází například zde.

Sama Harpreet Bansal ke skladbě uvádí, že vzešla z jejího dlouhodobého zájmu o spojení principů hry klasických indických rág s větším nástrojovým obsazením i s myšlením hudby evropské. Autorčiny housle zde hrají dominantní sólovou roli, harmonium mu často blízce sekunduje či přebírá sólovou roli občas i s poněkud jazzovou expresivitou, ovšem forma typu rágy ukazuje i vyžaduje všechny hudebníky v plné koncentraci. V první větě orchestr především barevně i polyfonicky podporuje hlavní nosné melodie a rytmy, umí se ovšem chvílemi zmocnit i celého dění třeba téměř minimalistickými strukturami. Rytmy zase může určovat vedle bravurní hry na tradiční tabla i třeba kolektivní šumivé prodýchávání dechových nástrojů. Třetí věta přináší orchestraci až řekněme „ravelovsky“ opojnou, z poklidné meditace nad dronovou prodlevou během čtvrthodiny postupně graduje. Pomyslné tradiční koncertní kadence se ujala Sanskriti Shrestha aby pak po krátké vzájemné imitaci houslí a harmonia přišlo závěrečné velmi intenzivní závěrečné orchestrální běsnění včetně zřejmě i sborového zpěvu všech hráčů.

Toto krásné album by mělo potěšit vedle fanoušků indické tradiční hudby a soudobé kompozice i mnohé posluchače, kteří k odkazům k indické tradiční hudbě dospěli třeba skrze populární fusion projekty typu spolupráce Philipa Glasse s Ravim Shankarem nebo třeba alba Apocalypse Johna McLaughlina.

Harpreet Bansal: Parvat
Lawo Classics (https://www.lawo.no)
Spotify


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí