- Inzerce -

Heiner Goebbels: Stifters Dinge

Heiner Goebbels: Stifters Dinge

ECM (www.ecmrecords.com)

 

První myšlenka nad novým CD německého skladatele a divadelníka Heinera Gobbelse byla, že v tomto případě posluchač přichází o tu zajímavější část díla. Stifters Dinge totiž vzniklo v roce 2007 jako divadelní představení bez živých herců, v němž hlavní role patří pěti klavírům bez klavíristů, nádržím s bublající kapalinou, mlze a projekcím. Výsledek je magický, moderní ohlas představení mechanických loutek, jimiž se nechávalo okouzlovat publikum na poutích 19. století. Hlavní osou díla jsou texty Adalberta Stiftera (1805–1868), rodáka z jihočeské Horní Plané, spisovatele a malíře. Podobně jako v jiných svých kusech Goebbels spojuje zdánlivě nesouvisející materiály, takže vedle Stiftera slyšíme Jean-Paula Sartra, černošského radikála Malcolma X nebo slavného antropologa Clauda Levi Strausse. Ze Stifterových textů vybral Goebbels pasáže popisující svět věcí a přírody a také ostatní texty směřují posluchačovu mysl tímto směrem, aniž bychom se však mohli opřít o nějaký návod a výklad. Když se spojí Stifterův popis šumavských lesů s Straussovými skeptickými komentáři na adresu lidstva, nabízí se řada výkladů, vše však zůstává na naší imaginaci.

Ve srovnání s předchozími Goebbelsovými nahrávkami (Italian Concerto, 2009; Landschaft mit entfernten Verwandten, 2007) je zvuková paleta Stifters Dinge mnohem omezenější a temnější. Šumění, škrábání po strunách, temné údery mechanických paží do těl klavírů vytváří podkres pro hlasy, hudba v konvenčnějším smyslu se objeví jen místy. Osamocené běhy klavírních kladívek, občasný rytmický motivek, který zase rychle zmizí jak vyplašené zvíře ve Stifterově lese. A i zde si Goebbels vypůjčuje z promyšleně nesourodých přihrádek: Jednou to je část Italského koncertu Johanna Sebastiana Bacha, jindy zpěv kolumbijských indiánů, magické zpěvy z Papuy Nové Guiney nebo svůdné melodické ornamenty tradiční řecké písně. Kombinace poměrně monotónního zvukového světa s množstvím mluveného slova nutí k soustředěnějšímu poslechu a brání poslechu „jen tak“, kdy bychom se nechali unášet hudbou bez rozebírání obsahu a souvislostí. Zatímco scénická podoba Stifters Dinge je vrcholně magická, izolovaná zvuková složka je trochu profesorsky strohá. Což mě u jiných Goebbelsových děl nenapadlo.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!