- Inzerce -

Hilary Hahn and Hauschka: Silfra

Hilary Hahn and Hauschka: Silfra

Deutsche Grammophon (www.deutschegrammophon.com)

 

Hilary Hahn, mladá hvězda houslové interpretace se dvěma cenami Grammy na kontě, se dala dohromady s Němcem Volkerem Bertelmannem, jenž pod pseudonymem Hauschka experimentuje především s různými formami preparace klavíru. Hudba údajně vznikala přímo ve studiu a soudě podle komentářů interpretů k jednotlivým skladbám si oba velice užívali proces na pomezí improvizace a studiového komponování s využitím vrstvení hlasů a zvuků. Ono studio se nachází na okraji Reykjavíku a k islandské geografii odkazuje i název alba – Silfra je prý hranice mezi euoasijskou a severoamerickou tektonickou deskou. Na albu s nimi spolupracoval Valgeir Sigurðsson, producent spojený jinak například s Björk.

Kombinace houslí s preparovaným klavírem je na první poslech příjemná, Hauschka využívá široké palety materiálů, sype na struny hromady pingpongových míčků, občas nějaký ruch z nitra klavíru zasmyčkuje a z nástroje dělá rachotící orchestrion. Hilary Hahn se oproti tomu chová jako slušně vychované děvče z lidové školy umění, na své housle hraje krásně a jemně, žádné nepředloženosti.

Když se ovšem uchem ponoříme pod zajímavou kombinaci tónů čistých a těch preparovaných, zjistíme bohužel, že cesta nevede o mnoho dále než k romantizujícímu postminimalismu. Většina skladeb stojí na jedné harmonické sekvenci či melodickém nápadu a nijak zvlášť se nevyvíjí. Někdy se objeví zajímavě poskládané rytmy či hezky vystavěná gradace, vše je ale pěkně úhledné. Výjimkou je nejdelší ze skladeb – Godot – která v průběhu dvanácti minut klikatě buduje atmosféru od chladné melancholie k temnému hučení.

Jinak album balancuje na hraně jakéhosi vyššího populáru. Nebýt preparovaných klavírních zvuků, byl by to z velké části muzak vhodný do nostalgického pseudouměleckého filmu. Kreativní „mršení“ zvuku onu přeslazenost posouvá a ve šťastnějších chvílích s ní vytváří zajímavé napětí – třeba v té nazvané Adash. Těch chvil ale není zas tolik. Deutsche Grammophon je firma známá především nahrávkami vážné hudby minulosti, má ovšem na svém kontě spoustu významných titulů hudby 20. století. V posledních letech se pokusila o vykročení do sfér „jiné hudby“, třeba když nechala nahrávky ze svého katalogu remixovat progresivní producenty. Hudba, která díky tomu vznikla pod rukama Matthewa Herberta či Moritze von Oswalda byla skutečně dobrá. Pokus Hilary Hahn a Hauschky skončil někde v půli cesty. Mohlo by to být dobré, ale většinou je to příliš unylé.

 





Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.