- Inzerce -

Hristo Vitchev Quartet: In Search Of Wonders

Jako Rising Star byl prestižním americkým časopisem Downbeat letos označen kytarista Hristo Vitchev. Dozajista za to může výtečné dvojalbum In Search Of Wonders, jež vyšlo na kalifornském labelu First Orbit Sounds Music. Ten se soustřeďuje na talenty v oblasti improvizované hudby. Soubor Hristo Vitchev Quartet s tímto svým třetím počinem způsobil rozruch již nejen na americké scéně, ale také v mezinárodním měřítku, což potvrdil následným měsíčním turné po Asii.

Ovšem tento pětatřicetiletý kytarista, narozený v bulharském hlavním městě a od roku 1998 usazený v San Francisku, dává o sobě s pořádným halasem vědět již celé desetiletí. Však je jeho letošní dvojalbum již sedmým titulem v roli lídra. Svébytně impresionistické hudební obrazy mají kořeny v jeho pobytech ve Venezuele (to ještě jako dítě), posléze v Amsterdamu a Paříži. Tady všude nasával celé spektrum podnětů, jež dokáže hudebně zachytit. Jako skladatel a kytarista je skutečně mimořádně nadaný a hudební veřejnost v něm vidí nového jazzového divotvůrce z rodu Pata Methenyho…

In Search Of Wonder natočil Hristo Vitchev se současnou, vpravdě ideální sestavou jeho kvarteta. Za pianem je Jasnam Daya Singh (známý také jako Weber Iago), původem z Brazílie, ve Spojených státech žije od roku 1987, žák Kennyho Wernera; jeho umění využívali již např. Paul McCandless, Joe Lovano, Colin Farish, Ron Kaplan a Charles Loos. Kontrabasista Dan Robbins hraje třeba v Martan Mann Triu a spolupracuje s básníkem Alem Youngem; s baskytarou pak tvrdí muziku ve vlastním funkovém triu Wasabi. Bubeník Mike Shannon rostl především ve formacích Vitcheva a Webera Iago. „Všichni jsme v prvé řadě nejlepšími přáteli,“ nechal se slyšet lídr, „kamarádství, důvěra, respekt a láska, to všechno sdílíme, a to je ve skutečnosti vše, co potřebujete jako umělec. Aby bylo možné se otevřít a objevit ta křehká zákoutí duše a srdce. Jen tohle cítím, když tvořím hudbu.“  A jedním dechem dodává: „Můj proces komponování je poháněn živou obrazností. Když u piana skládám, zavřu oči, abych vyvolal živý obraz. Pouze v případě, že je opravdu ostrý, dělám si poznámky, píšu akordy, rytmy do partitury…“

První disk obsahuje sedm, druhý šest kompozic, včetně závěrečné lyrické miniatury s výmluvným názvem We Search For Wonders. Ve všech případech se stáváme svědky drobných hudebních zázraků, z nichž jsou utkány velmi bohaté koberce současných jazzových impresí. Nejde přitom o avantgardu, a už vůbec ne nesmiřitelnou, spíše naopak. Ona současnost takové podoby moderního jazzu spočívá nejen na improvizačních schopnostech, ale též na neotřelé melodičnosti, práci s dynamikou a proměnlivou barevností a výrazovostí, včetně schopnosti hudební tvar patřičně zdramatizovat, aby dokázal hojně překvapovat posluchače. První CD je přitom více razantnější a neotřelejší ve smyslu hudebního hledačství, to druhé více pracuje s tradičnějšími postupy, hlavně na hard-bopové bázi. Úvodní track The Transitory Nature je příkladem umné kompoziční stavby a (řekněme) dramatizace hudebního tvaru, kdy je perlení piana v protikladu k emotivní kytaře a rytmická struktura je neustále narušována tu erupcemi bicích, onde kontrabasem hraným smyčcem, a to hodně vypjatě. V následující It May Backfire je hudební tok postaven na minimalistické figuře piana, do níž se ostře zařezává kytara a opět dravě hraný kontrabas. Objevují se i liché rytmy, jež evokují Avishaie Cohena, vše vyústí v gradovanou kytarovou jízdu a jazz-rockový závěr. Podobné postupy, včetně minimalismu, využívá kvartet ve skladbě Almost Home; jen s tím rozdílem, že zde stěžejní sólový part vystřihne excelentním způsobem kontrabasista. Ten je podle mého názoru vůbec největším překvapením, což dokazuje i v těch lyričtěji melodických skladbách (např. It Is Here, Somewhere) či v hardbopovkách Old Theme a mocně vygradované Without Words, As The Full Moon Shines, kde se blýskne i bubeník. Vynikajícím způsobem čtveřice pracuje s melodií a barvami v kompozici Falling In Orange, výtečně vystavěná je také titulní skladba, kde se střídají lyrické pasáže se vzrušujícími dramatickými vzepětími. Zbytek stopáže vyplňují lyrické kusy, při nichž se ale nemusíte stydět za pozorný poslech – děje se tam toho stále dost, jen jaksi pod zdánlivě melodicky líbivým povrchem…

 

Hristo Vitchev Quartet: In Search Of Wonders

First Orbit Sounds Music https://www.firstorbitsounds.com/

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.