- Inzerce -

HRTL: SMRTN; HRTL: diar 1

HRTL: SMRTN

HRTL: diar 1

vlastní vydání (https://www.facebook.com/HRTLmuzik)

 

Člověka vždy mile překvapí, když se mu při tápání po nové hudbě na internetu podaří narazit na tuzemskou kapelu či interpreta, jenž se nebojí lehce se vymezit vůči tuctové hudební produkci a vytvářet hudbu spontánně a bez nutnosti přiklánět se k zaběhnutým modelům. Jedním z takových je i začínající brněnský projekt HRTL, za nímž stojí Leoš Hortl a zástup vintage syntezátorů, samplerů a procesorů. Přestože je autorova dosavadní tvorba různorodá a lze v ní identifikovat různé populárnější žánry elektronické hudby jako například downtempo, breakbeat i house, zároveň se v ní najdou i různé projevy experimentální přístupů, a to především glitch, field recordings a minimalismus.

Právě minimalismus se v Hortlově projevu ukazuje jako kompoziční přístup šitý autorovi na míru. Potvrzuje se, že vynechávání a minimalizace výrazových prostředků zdaleka nemusí znamenat nedostatečnost či omezenost výsledného hudebního počinu,  na což autor naráží i ve snaze zbavovat názvy svých skladeb samohlásek. Díky té je posluchač nucen alespoň trochu se zamyslet nad smyslem použitých výrazů a dosadit si do názvu písmena dle vlastního uvážení.

V bezmála dvacet minut trvající improvizované skladbě diar 1 se představuje především silně reverbovaný klavír a lo-fi bicí samply. Postupně se rozvíjející motiv skladby je prokládán dlouhými pauzami ticha a následně se usadí v sériích opakování, které se rytmicky opírají o jednoduchou bicí linku. I přes občasné rytmické klopýtnutí a využití hudebních klišé působí skladba příjemným rozjímavým dojmem.

Ve zbylých skladbách, které HRTL nabízí volně k poslechu na webových stránkách soundcloud či bandcamp se kloubí analogová i digitální elektronika s hutnými lámanými beaty a samply.  Přesto, že co do zaplnění zvukového spektra mohou tyto kompozice na kdekoho působit přesyceně až chaoticky, zaslouží si uznání za svou zvukovou neotřelost a odvahu nahlodávat předvídatelnou koncepci náhlými pauzami a breaky. Mimo jiné i díky tomu v této poloze vyzařují Hortlovy skladby přirozenou sebejistotu, důvtip i svobodný přístup ke kompozičnímu procesu.

 

Nahrávky jsou ke stažení volně či za libovolný příspěvek zde:

https://hrtl.bandcamp.com/album/smrtn-ep

https://hrtl.bandcamp.com/track/diar-1


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.