- Inzerce -

Imperial Tiger Orchestra: Addis Abeba

Mental Groove Records / Absinthe Records (www.mentalgroove.ch / www.myspace.com/absintherecords)

Ve Švýcarsku usazená mezinárodní formace vychází z fascinace klasickou érou etiopské jazzové fůze na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. V  duchu těchto hypnotických groovů tvoří vlastní kompozice či aktualizuje díla etiopských klasiků (Mulatu Astatque, Mahmoud Ahmed…) strhujícím současným způsobem. Domícháno je to správné malé procentu afrorocku či  acidjazzového přístupu k elektronickému soundu. Z jinak poměrně klasického instrumentáře (Raphael Anker – trubka, John Menoud – barytonsaxofon, Cyril Moulas – baskytara, Julien Israelian – bicí, Luc Detraz – perkuse) vybočuje pouze elektrifikovaný phin (etiopskou variantu oudu obsluhuje též basista) a poněkud staromilské (tedy nyní zase moderní) vybavení klávesisty Alexandra Rodrigueze, efektované Rhodes piano a Roland Juno. Dlouhohrající album Addis Abeba navazuje na též letos vydané stejnojmenné dvanáctipalcové EP.

Hned v úvodu nás překvapí jednoduchá ale skvěle účinná kombinace bublavého analogového basu a chřestidel. Z elektronického podkladu pak ale vystoupí dechová sekce a šlapající bicí. Meditativní hra na phin v  úvodu dalšího kusu může připomenout třeba slavné saharské Tinariwen. Valivý třídobý rytmus je základní konstantou, která je v osmidílné kolekci porušena pouze ve zlobivě taneční interpretaci Astatqueho hitu Emnete. Všude bez výjimky se tu ale potkáme se šťavnatými sóly barytonsaxofonu a trubky, s nekompromisně tvrdým Rhodes piánem, či s  podivně levně ale autenticky znějícími varhanními zvuky, které právě třeba ve zmiňované Emnete ve spolupráci s baskytarou vytvořily příjemnou filmově tajemnou náladu.

Některé kompozice byly natočeny při živém koncertu, což při skvěle hutném zvuku posluchači většinou dojde až se závěrečným potleskem. Tradiční etiopská píseň Bati je zastoupena dokonce dvakrát, v živé i ve studiové podobě, při velmi podobné formě a téměř shodné časové délce je důvod pro toto zdvojení ale poněkud nejasný. Více se však této desce vytknout nedá.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.