- Inzerce -

In the Country Sunset Sunrise

In the Country: Sunset Sunrise

ACT (https://www.actmusic.com)

 

Nové, v pořadí již páté album norského jazzového tria In the Country, za kterým se skrývají jména pianisty Morten Qvenilda, kontrabasisty Roger Arntzena a bubeníka Pala Hauskena, jakoby se pokoušelo vměstnat do délky pětašedesáti minut vše, co může nastat mezi rozbřeskem a soumrakem. S vlastní poetikou se vydává na odyseu všemožnými hudebními krajinami, které se přelévají jedna v druhou podobně jako barvy oblohy při východu nebo západu slunce. Navzdory očekávání však patos rozhodně není jedinou devizou, kterou tato trojice Norů disponuje.

Album na posluchače předně zapůsobí svou osobitou koncepcí. Skladby volně a nečekaně proplouvají z jedné polohy do druhé, jak tématicky, tak zvukově, dramaticky se mění a přecházejí v jiné hudební formy, a tímto si udržují punc nepředvídatelnosti. Druhá skladba Derrick je toho dokonalým příkladem. Je zahájena pulzujícím groovem, nad nímž se klene rozjímavá melodie, která nakonec sólem vyústí do abstraktní polyrytmické pasáže proložené jemnými tahy smyčce na kontrabasu, jen aby se opět rozjela v groovu s obnovenou razancí a nakonec se rozpadla ve sněť rytmů a náhodných souzvuků.

Zachovat si věrnost tomuto přístupu ovšem vyžaduje dostatek času, a tudíž nikoho nepřekvapí, že žádná ze skladeb se nevměstná do kratšího časového úseku než šesti minut. Zásluhou věrnosti tomuto principu však nic nezní uspěchaně nebo hekticky. Vyvážeností mezi kompoziční precizností, improvizační dravostí a zvukem, který se vyznačuje minimalistickým zapojením elektroniky a efektů In the Country připomínají The Bad Plus, Brad Mehldau Trio nebo Esbjörn Svensson Trio. Přesto, že ke konci alba už kapele dochází dech a uchyluje se více k akademicky uhlazenému jazzu, stále se jí daří tuto skořápku narušovat náhlými útěky do noisu a aleatorického bloudění nebo výbuchy rockové syrovosti.





laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí