Skladatel a kytarista František Chaloupka je zavedenou osobností současné hudební tvorby s rozpoznatelným hudebním jazykem, jehož vývoj je možné sledovat na dvojalbu Selected Works 2006-2015. Vedle své klasicko-hudební tvorby působil například v brněnské multižánrové skupině Koistinen jako kytarista a zpěvák Iszek Baraque.
Nyní přichází Iszek Baraque se sólovým albem. Na desce zasvěcené strunným nástrojům, na které pracoval celých pět let, opravdu slyšíme pouze množství kytar, baskytaru a kontrabas. Všechny kytary, kterých je v deseti skladbách požehnaně, si vedoucí brněnského Kytarového institutu nahrával sám, ostatní nástroje dodali Juraj Valenčík a Miroslav Zachovalý.
Toto album se (slovy Iszka) „odkazuje k současnému pojetí psychedelického rocku, je ale spíše mixem rocku, jazzu, metalu nebo současné vážné kompozice.“ Je rozhodně pravdou, že často připomíná i tradiční psychedelický rock 60. let a jeho představitele – The Pretty Things, The Electric Prunes, případně zpovzdálí Jefferson Airplane – jejichž zvuk patřičně aktualizuje pro 21. století. Přímou inspiraci psychedelií šedesátých let ale Chaloupka odmítá. Autorovou přiznanou neobeznámeností s touto hudební epochou se dá vysvětlit i jistá stylová čistota riffů a doprovodů, z nichž není cítit snaha vymezit se proti celé tradici kytarové hudby neopakováním běžných postupů uplatňovaných již přes padesát let. Iszek se dostatečně vymezuje už jen tím, z jakého hudebního prostředí přichází.
Z tohoto hlediska se mu povedla příjemná rovnováha mezi důvěrným materiálem, o který je možné se opřít a jeho obohacením o zásadní momenty. Nechybí tedy běžný modus operandi jemně zkresleného kytarového zvuku (ideálně s efektem typu phaser či tremolo) podpořeného akustickým podkladem, výrazné basové linky, opakovaných riffů a zamlženého vokálu.
Najdeme tu ale i celou řadu dalších vlivů: tradiční folkovou tvorbu hned v první skladbě, desert-rockový sound elektrických kytar na pozadí (Slavery) či až post-rockově třpytící se linku v Everything. Pokud bychom tedy této hudbě opravdu chtěli přiřadit žánr, dala by se teoreticky označit jako avantgardní psychedelický folk-rock. Ovšem stále bychom takto popsali pouze širší sonický rámec, do kterého jsou zmíněné inspirace a vlivy vstřebány.
Zvukovou stránku alba nejlépe popisuje sám skladatel jako „textury zuřivě vrstvené na sebe a vytvářející prokomponované plochy v nezvyklých aranžmá.“ To je dobře slyšet ve skladbě When the Gods Will Speak to Us? s krásně rozpitými kytarovými linkami. Pečlivá studiová práce s jednotlivými stopami zde účinně nahrazuje širokou orchestrální instrumentaci, kterou Chaloupka obvykle využívá ve svých klasických skladbách.
Spolu se zmíněným množstvím kytar obejme posluchače i podobně znásobený vokál, s nímž Iszek zachází stejně pečlivě jako s instrumentální složkou. Nasazení efektů na něm a jeho celkové umístění v mixu se s každou skladbou lehce mění – pokaždé tak překvapí a zůstává zajímavý po celých 47 minut. Tak jako kytary se tu i hlas volně rozptyluje do prostoru – a neguje tak běžnou osobu písničkáře či zpěváka, který svůj přednes podává takříkajíc zepředu. Místo toho přichází jakoby svrchu, vznášející se nad hudbou i nad posluchačem, přesto k němu bezprostředně promlouvající v hymnických slokách a přímočarých refrénech.
Díky neustávající hustotě Iszkovy hudby se jeho album na první poslech může zdát až příliš hutným či zatěžkaným. Posluchač si může říkat o prostor k nadechnutí. Po dalších návštěvách je ale území mnohem jasnější a orientace v něm se stává intuitivní.
Pečlivá dlouholetá produkce se vedle kvalitního zvuku vyjevuje také ve skutečnosti, že po celé desce jsou rozesety drobné detaily, čekající na své odhalení pozorným posluchačem. O mix, mastering i obal alba se postaral všestranný umělec Tomáš Moravanský alias Panáčik, s nímž Chaloupka spolupracoval již dříve – například na operní instalaci Chata v Jezerní kotlině.
Chaloupkova písňová tvorba je od jeho „klasické“ tvorby dost odlišná. Oba jeho hudební světy si však stále udržují svůj charakteristický jazyk a stylovou čistotu. Jejich případné další srovnání a hlubší interpretace je pak na samotném posluchači.
Iszek Baraque: The other side of František Chaloupka
(https://www.supraphonline.cz/album/344734-iszek-baraque/flac, https://frantisekchaloupka.com)