- Inzerce -

Jaap Blonk & Machinefabriek: Deep Fried

Jaap Blonk & Machinefabriek: Deep Fried

Kontrans (www.tondist.nl/kontrans.html)

 

Elektronika, elektronika a zase elektronika. Nizozemský hlasový ekvilibrista  a skulptor Jaap Blonk, vždy mužný, až dravě překypující energií, je známý především svými improvizačními eskapádami s Corem Fuhlerem, Paulem Pallesenem, Bartem van der Puttenem, Matsem Gustafssonem, Michaelem Zerangem, Ingarem Zachem, Ivarem Grydelandem, Majou Ratkje a dalšími (většinou na vlastním labelu Kontrans), se na svém nejnovějším albu Deep Fried plně ponořil do elektronického čarování, v čemž mu vydatně pomáhal Rutger Zuydervelt, známější více jako Machinefabriek. Pomocí elektroniky (a objektů) oba reagují na nejrůznější daná témata, přičemž Blonkův hlas je většinou pouze přídavný, takže tu tentokrát nehraje hlavní roli.

Pokusme se alespoň jednovětě charakterizovat nabízených devět skladeb.

Hned Water je vzdýmavá, bzučivě zahloubaná, zadíravá a prodíravá záležitost zcela bez hlasové asistence, připomínající chvílemi spíše kuňkání žab v mokřině a povětří, které je doprovází. Naproti tomu Peppers je výstřelově řádivá, briskně durdivá, propleteně svištivá, upospíchaně okořeněná motanice, do níž zasahují spíše odřezky hlasu. Air je skutečně vzdušnější, průzračně éterický, kde je hlas kontaminován s elektronikou ve vznášivé hloučivosti, vysoké napětí komprovizace tu zurčí a sviští. Pickles je spíše nežli okurčičkově právě spiklenecky krouživé, rušičky, připomínající roj much, gradují do řezavosti a tlaskavosti, zvukové blouznění, násobené petardami, je protkáno žvavými hlasovými přípodotky. Nejdelší Recipes (téměř 14 minut) pak na základě receptu obou protagonistů jemně žejbruje s cvrlikajícím drkotáním a náhalovými minierupcemi, zmateční překotnost se vzdálenými detonacemi je prošpikována vzrušivými nadzvučenými ataky, dokud bodré a rytmicky onomatopojné vyprávění neuvolní atmosféru, kterou pouze místy zdeformuje vřava, v závěru se stupňující do prolongovaného vytržení. Naopak v Nettles kopřivově dráždivý hlas zaklíná, blekotá. chraptí i chroptí, hlukové aranže se stupňují a stále dokola rozjíždějí s příslušnou cvrčivostí a výtržnostní proudností. Ice zase nabídne zprvu odbíjející časovost, přecházející ve vrtulníkové třepotání a bloumání (po ledové ploše?), cizelování na ostří praskotu je doprovozeno potichlým, až šeptajícím hlasem. Oil slyne melodickým blimbáním s podbízivě se vnucujícím hlasovým projevem, olejně spádným, což narušuje drnkavé probíjení, plechovkově pojednané i proťukávané. Závěrečné mravenčení (Ants) je už jen humorně prozvučenou a propíranou tečkou.

Překvapující album? Do jisté míry, protože Blonk tu působí hlasově zastřenějí, vynalézavěji a neobvykleji než druhdy. Ale je to pochopitelné, protože se zřejmě nehodlá opakovat či rozmělňovat.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.