- Inzerce -

Jacques Demierre: Breaking Stone

Jacques Demierre: Breaking Stone

Tzadik (www.tzadik.com)

 

Švýcarský skladatel, pianista a vokální experimentátor Jacques Demierre se pohybuje na pomezí free jazzu, svébytné vážné hudby a lingvistických excesů. Za svou bohatou kariéru spolupracoval například s Barre Philipsem, Ursem Leimgruberem, Thomasem Lehnem, Sainkho Namtchylak, Butchem Morrisem, Rogerem Turnerem, Okkyung Lee, Rhodrim Daviesem, Elliottem Sharpem a mnoha dalšími. Ve svém díle zkoumá možnosti klavíru a hlasových ekvilibristik od filigránsko-minimalistických poloh přes bouřlivé víry tónů a jazykových krkolamů. Před nedávnem mu vyšlo profilové album Breaking Stone v prestižní edici Composer Series na labelu Tzadik vedeném věhlasným Johnem Zornem.

Úvod tohoto opusu patří triádě Three Pieces For Player Piano, kde v relativně drobnokompozicích předvádí autor a zároveň interpret nesmírný drive a vyvolává na své klávesnici opravdovou bouři. Jsou to jakoby etudy, ale s klenutou stavbou a perfektní kadencí. Vynikající prolog odhalující jeho brilantní techniku i dynamické myšlení. Esenciální úvod do Jacquesovy poetiky, jak ji předvedl na svých dřívějších fenomenálních sólových projektech či v sounáležitosti s jinými hudebníky pod vlastní kuratelou. Průchozí průvodce až matematicko-básnickou strukturou.

Následující téměř jedenáctiminutová skladba Sumpatheia z roku 2007 pro housle a kytaru ukazuje Demierrovu zádumčivější tvář. Brilantní muzikanti – Denitsa Kazakova a Jean-Christophe Ducret – tu dokazují dokonalé souznění s danou partiturou a ta jim zároveň nesvazuje prsty ani struny, naopak jim dává prostor pro vzájemnou interakci. Tohle je empatie non plus ultra v komorní souhře s jemnými výkrutami, kde si jdou oba hráči po krku svých nástrojů v tom nejkrásnějším a nejněžnějším slova smyslu.

Titulní majstrštyk trvá plných čtyřicet minut a Jacques tu střídá údery do jednotlivých kláves i průběžné laufy a náruživé i decentní prohrabování strun s i patřičným vrzáním. Jeho hlasový projev tu pak sahá od hláskování přes zajíkání, chrčení, mručení, úpění, až modlitebné vzývání, vzlykavé naříkání, empirické kníkání a ledacos dalšího. I tato obrovská plocha unese rozbíjení elementárních „minerálních zdrojů“, protože přináší myriádu variací a stále se valí vpřed s nápaditě nenápadnými odkazy na předešlé gejšlení. Tady Demierre dospívá a „dozpívává se“ naprosto na dřeň věci a vytváří tak obraz postpostmoderního vnímání světa se všemi odkazy do minulosti v novém hudebně-filozofickém paradigmatu. Z určitých postulátů postmoderních filozofů již historie skončila, ale ta hudební tedy zrovna v případě tohoto excelentního alba rozhodně ne.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.