- Inzerce -

Jazz mezi Strunami podzimu

Struny podzimu jsou záslužný a osobitý průběžný festival, který je hudební „alternativou“ pro tu část zvídavého většinového publika, jež je ochotno přijít i na koncert pro něj neznámých interpretů či jemu neznámé hudby. Konečně – to je snem dramaturgů každého vážně míněného festivalu, aby se za jeho nabídkou chodilo bez obav naslepo. Leccos si v  tom vybere i avantgardněji založené publikum, například loni na projektu Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss, nebo předloňské reminiscence na Tarkovského kvarteta Françoise Couturiera. Festival dramaturgicky směřuje k jakési „vytříbené líbivosti“, s orientací na převážně všeobecně ověřené hodnoty ze sfér vyšší umělecké kvality a s  lehkým nadbíháním světu world music, kukaččího to vejce pop hudební globalizace v hnízdech etnické hudby. Chápu, že na nomády z Tuvy, kteří sem jezdí často, toto publikum nepůjde do Akropoli, ale nechá se snadno přivést do Muzea české hudby (kvarteto Alaš 21.10.), protože je to „důstojné prostředí“.

Jazzové publikum toužící po muzikantech rozšiřujících stylové spektrum moderního jazzu tentokrát určitě potěší indoamerický pianista Vijay Iyer se svým triem (Stephane Crump, kontrabas, Marcus Gilmore, bicí, 18.10., Lucerna Music Bar), jehož album Historicity (ACT Music, 2009) je zatímním vrcholem série jeho třinácti alb. Improvizace představitelů někdejší první ligy jazzové avantgardy Johna SurmanaJana Garbareka je možné letos vyslechnout v projektech staré hudby. Kvarteto Dowland Project (John Potter, tenor, John Surman, basklarinet a flétny, Miloš Valent, housle a viola, Stephen Stubbs, barokní kytara a vihuela, 3.11., kostel Matky Boží před Týnem) se představí programem Romaria. Předcházelo mu CD John Dowland: In Darkness Let Me Dwell (ECM, 1999, Surman, Maya Homburger, Barry Guy, John Potter). Podobně saxofonista Jan Garbarek & Hilliard Ensamble představí Officium Novum (19.9., Národní památník Vítkov, ECM vydá v září) navazující na CD Officium (ECM, 1993). Obdobně jako loni Cassandra Wilson, tak letos Dianne Reeves (na obrázku) prokáže schopnost umělecky kultivovaného vokálního projevu bez nutné ztráty síly jazzového a bluesového výrazu v tématickém koncertu Pocta Sarah Vaughan (21.11., Kongresové centrum Praha). A Bred Mehldau bude noblesně experimentovat s operní mezzosopranistkou Anne Sofie von Otter (26.10., Obecní dům). Více k deseti jazzovým a dalším koncertům už nyní visí na www.strunypodzimu.cz.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.