- Inzerce -

Jednou nohou v minulosti a druhou v budoucnosti

Saxofonista Walter Smith III a kytarista Matthew Stevens potřetí spolu. Jejich hudební rozhovory (vydané mimo jiné také na 2LP!) rozpouštějí hranice mezi jazzem, minimalismem a elektronickou hudbou.

Tato dvojice experimentujících hudebníků spolu začala spolupracovat v roce 2017. V březnu vydané třetí album jejich projektu In Common, opět na londýnské značce Whirlwind Recordings, dokazuje plnou měrou pravdivost výroku jazzové legendy Dizzyho Gillespieho, že „správný hudebník má být vždy jednou nohou v minulosti a tou druhou v budoucnosti“. Mimochodem s tímto repertoárem vystoupili 23.března na Jazzfestu Brno. Saxofonista Walter Smith III dosud figuruje na třiačtyřiceti albech, z toho osm je pod jeho jménem. Hrají na nich kupříkladu Christian Scott, Sean Jones, Ambrose Akimusire, Kendrick Scott, Eric Harland, Donald Edwards, Danny Grissett a Bill Stewart. Kytarista Matt Stevens participuje dokonce na sedmdesátce titulů (Esperanza Spalding, Dave Douglas, Ben Willimas, Harvey Mason, německý elektronik Robag Wruhme atd.).

Zatímco na prvním albu projektu In Common se podíleli i Joel Ross (vibrafon), Harish Raghavan (kontrabas) a Marcus Gilmore (bicí), na dvojce pak Micah Thomas (piano), Linda May Han Oh (kontrabas) a Nate Smith (bicí), na novince se k nim přidali vskutku věhlasné osobnosti světového jazzu. Původem kanadská pianistka Kris Davis vydala dvanáct autorských alb, dále spolupracuje s umělci jako jsou John Zorn, Craig Taborn, Tyshawn Sorey, Michael Formanek, Ingrid Laubrock, Mary Halvorson či Tom Rainey. Pohybuje se též v hájemství soudobé vážné hudby. Rytmickou dvojici Dave HollandTerri Lyne Carrington jistě netřeba představovat.

Mezi patnácti tracky se najdou opravdové lahůdky, jež nejpřesvědčivěji naplňují onu symbiózu jazzové minulosti s budoucností. Všichni pracují s hardbopovým výrazivem, občas lehce okořeněným free jazzem, progresivnější prvky přinášejí hlavně kytarista a pianistka. Všechny akustické a elektronické vrstvy vytvářejí napětí a kvinteto s nimi pracuje vskutku vynálezavě. Různě je zahušťuje, dynamizuje, prolíná, cizeluje či špiní, přičemž ale zvuk není prvoplánově předimenzovaný. Tak je tomu kupříkladu ve skladbách Oliver a Lite, v nichž se na poměrně malém prostoru (2:40, 1:59) smísí minimalismus i mírně hlukové exprese. V rozměrnějších kompozicích pak protagonisté ještě rafinovaněji pracují na fúzi minimalismu a hard bopu (Orange Crush), elektronických expresí s jazzovými impresemi (Shutout), hard bopu a post bopu (Reds), cool a free jazzu (Variable). Dokáží navodit až mysteriózní náladu pomocí akustického zvuku tvořeného preparovaným klavírem, akustickou kytarou v kontrastu s naléhavým saxofonovým hlasem (Dust). Album uzavírá průzračné Miserere s jímavou melodií, evokací renesanční loutny, garbarekovským saxofonem a perlivým pianem, jež v samotném závěru osamí.

Walter Smith III & Matthew Stevens: In Common III
Whirlwind Recordings https://www.whirlwindrecordings.com/

 


Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.