- Inzerce -

Jim Black Trio: Somatic

Jim Black Trio: Somatic

Winter & Winter (www.winterandwinter.com)

 

V letech 2000 až 2009 jsme si zvykli spojovat amerického hráče na bicí Jima Blacka (1967) především s jeho postrockovým projektem Alasnoaxis.  Jestliže někdo očekával cosi obdobného i od současného Blackova tria, zmýlil se. Naopak: Somatic se ke jmenovanému sdružení „psů s velkou indiferencí“, jež na značce Winter & Winter vydalo pětici úspěšných alb, jeví značně protikladně (a stejně protikladné je i k Pachoře, proslulé balkánskou inspirací). Jsme oběma nohama na palubě jazzového plavidla, jež vplouvá z tiché zátoky do vířivého říčního toku, pohupuje se na vlnách, plyne a žádná eventuální číhavá záludnost ho od směřování hudby neodradí.  Melodii deseti Blackových kompozic sice vede mladý Rakušan Elias Stemeseder u rozdychtěně hybného klavíru, nenásilně důrazného, jemuž sekunduje spontánní a leckdy i slyšitelně umanuté přiznávání kontrabasu Thomase Morgana, druhdy souputníka Paula Motiana, nicméně v pozadí všeho je bubeník. Jeho uhrančivé bicí kompozice ztajemňují, podmalovávají je s rozlišenou razancí, mají presumpci vnitřní intenzity i hudební zákrutovosti bez násilných zvratů, jsou uvážlivě odvážné. Trojice jako celek před námi rozevírá končiny s řadou na sebe navazujících zastavení a proměn, vzájemně se neutlačuje a netlačí se o pozornost: její hra je průhledná a vyrovnaná, oplývá střídmou jistotou, a není divu, že posluchač souzní s nástroji, které si s náležitou grácií předávají žezlo (o)vládnutí scény. V tomto kreativním, virtuózně strukturovaném trialogu nikdo z účastníků nevybočuje, výsledkem však není plošnost, nýbrž rozličně zvažovaná intenzita od záchytného úsměvu (Beariere) přes hravě střídmé pasáže po hutně bouřné vrcholky, celkově ovšem převažuje poklidně vstřícná atmosféra (viz například titulní Somatic). Jako celek je tato anti-rocková, s jemnou expresivitou hudební terén ohledávající plynulost nadána jistotou, že neklid může být i v klidu a naopak. Ostatně podobně vyznívá výtvarná výzdoba (jako vždy perfektně vypraveného alba na W + W) od Georga Baselitze. Jenom je trochu hruběji pojatá.

 


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!