- Inzerce -

John Adams: Absolute Jest – Grand Pianola Music

Jednoho z nejúspěšnějších (tedy řekněme posluchačsky) skladatelů současnosti z Johna Adamse rozhodně neudělala originalita. To, co je v něm z minimalismu, je až příliš podobné Stevu Reichovi, ovšem bez oné pozornosti k postupným procesům. Adamsův trik spočívá v kombinaci minimalistických prvků s láskou k hudbě minulosti: evropského klasicismu a romantismu nebo amerického bigbandu. K tomu samozřejmě přidejme šikovný výběr témat oper (Nixon v Číně, Smrt Klinghofera, Doctor Atomic). Rozhodně ovšem neupírám Adamsovi talent orchestrovat, gradovat, prostě chytit za ucho.

Dvojici skladeb na aktuální nahrávce spojuje několik vnějších znaků. Obě vznikly na objednávku San Francisco Symphony – Grand Pianola Music v roce 1982 jako první a Absolute Jest v roce 2012 jako zatím poslední. V obou také hraje jistou roli Ludwig van Beethoven. V Pianole je jen jedním z fragmentů inspirace – konkrétně jeho Císařský koncert – které se slévají ve frenetickou snovou vizi. Aboslute Jest je naopak otevřeně poskládán z celkem čitelných citací několika Beethovenových kompozic: smyčcové kvartety op. 131 a 134, Velká fuga, 7. a 9. symfonie, Valdštejnská sonáta. Takže tu máme po nedávném Michaelu Gordonovi další orchestrální překopání pana Ludwiga. A opět jde o remixerský přístup: Adams vystřihuje z původních skladeb krátké fráze, zasmyčkuje, mění instrumentaci a skládá za sebe. Instrumentace je ozvláštněna kombinací orchestru a smyčcového kvarteta v roli čtyřhlavého sólisty. V některých místech kontrast těchto dvou těles funguje docela hezky: velké orchestrální smyčce proti konkrétnějšímu zvuku čtyř nástrojů. Nejde ale o koncertantní kompozici, v níž by se sólisté měli nějak předvádět.

Adams se rozhodl stvořit scherzo, tedy žert, anglicky jest, jinak též rychlou větu klasické symfonie. A je to skutečně úprk trvající pětadvacet minut, v nichž jen na tři minuty před závěrem klesne rychlost, aby pak opět vyskočil tachometr vzhůru. Na první poslech vás to chytne, pak – máte-li naposlouchaného Beethovena – se začnete bavit identifikováním citovaných děl, pak bohužel zjistíte, že to, co je na skladbě dobré, je od něj a ne od Adamse. Ve srovnání se zmiňovaným Michaelem Gordonem tu ovšem originály nezískávají nové kvality.

Když pak nastoupí o třicet let starší Grand Pianola Music, zvýrazní se rozdíl mezi tehdejším přímočařejším přístupem a současným stylem, kdy se John Adams snaží dělat trochu beethovenovštější umění a nedaří se mu Beethovena předělat k obrazu svému.

Absolute Jest diriguje Michael Tilson Thomas a San Francisco Symphony doprovází St Lawrence String Quartet, Grand Pianola Music diriguje John Adams.

 

John Adams: Absolute Jest – Grand Pianola Music

San Francisco Symphony (sfsymphony.org)

 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.