- Inzerce -

John Cage: Cartridge Music

Cartridge Music Johna Cage z roku 1960 je jednou z těch skladeb, které mohou při každé realizaci nabídnout zcela jinak znějící výsledek. Cartridge zde znamená gramofonovou přenosku, do níž je namísto jehly zasazen jakýkoli jiný předmět, který se do otvoru vejde: drát, párátko, peříčko… Kontakt tohoto „snímače“ s dalšími předměty je pak zvukovým materiálem kompozice. Každý z hráčů si svůj part sestaví kombinací jednoho z listů s nepravidelnými tvary a průhledného listu s body či kroužky. Z kombinace průsvitného listu a papíru hráči čtou instrukce pro práci se zvuky. Nahrávek tohoto kusu existuje několik, nejnověji se jej chopila sedmičlenná úderka hudebníků zkušených v oblasti improvizace a explorace neobvyklých zvukových zdrojů: Stephen Cornford, Rob Curgenven, Ferran Fages, Alfredo Costa Monteiro, Patrick Farmer, Daniel Jones a Lee Patterson. Ti Cartridge Music provedli a také nahráli minulý rok na festivalu Audiograft v Oxfordu.

Skladba je určena pro „zesílené malé zvuky“ a zní, jako byste strčili hlavu pod zem a poslouchali hmyz a jiné breberky prolézající kolem vašich uší. Bez vizuální informace o původu zvuků můžete pustit fantazii na špacír. Ve srovnání se staršími verzemi je tato ještě kontaktnější a hrubší, jako by do vašeho pod zem ponořeného ucha lezla z jedné strany žížala a z druhé krtonožka. Jednotlivé zvuky jsou rovnoměrně rozprostřeny po celém spektru od ultrapisklavých po hučivé, zároveň jsou často proloženy tichem. Pokud se tedy rozhodnete poslouchat soustředěně – což není takový problém, nahrávka trvá přibližně třicet sedm minut – napínavý a zábavný poslech je zaručen. Nakolik je v tomto konkrétním provedení při vší otevřenosti díla přítomen John Cage? Stephen Cornford, iniciátor realizace se dušuje, že se autorských instrukcí a „partitury“ drželi co nejvěrněji a není důvod jim nevěřit. Každopádně rozehrávají úžasně bohatou zvukovou paletu s dobrým citem pro načasování hluku i ticha.

John Cage: Cartridge Music
Another Timbre (https://www.anothertimbre.com)


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby